Pracownia Fotografii, Multimediów i Intermediów

dr Joanna Dudek
mgr Adrian Jarzębowski 

„Ważne jest by nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez
przyczyny. Wystarczy więc, jeśli spróbujemy zrozumieć choć trochę
tej tajemnicy każdego dnia. Nigdy nie trać świętej ciekawości.
Kto nie potrafi pytać nie potrafi żyć.
” Albert Einstein

Pracownia Fotografii, Multimediów i Intermediów to przestrzeń interdyscyplinarna i transmedialna, która wprowadza studenta w szeroki kontekst sztuk wizualnych a łączenie tradycyjnych i nowych mediów stwarza możliwości budowania wielowątkowej narracji. Tworzenie obrazu ruchomego, obiektów, instalacji czy wydarzeń artystycznych pozwala na integrowanie wiedzy o człowieku, kulturze i technologii oraz angażuje indywidualne moce twórcze studenta. Stosowanie takich mediów jak fotografia, grafika komputerowa, animacja, sztuka wirtualna, sztuka internetu, sztuka interaktywna, video, robotyka, druki 3D, performans ma służyć budowaniu autonomicznej wypowiedzi artystycznej, a także realizacji interaktywnych projektów zaangażowanych społecznie.

Intermedialność sztuki to przestrzeń działań interdyscyplinarnych, w której dominuje język i strategie sztuki a proces twórczy wykorzystuje informacje z wielu obszarów takich jak: muzyka, poezja, taniec, teatr, literatura, architektura, nauki humanistyczne i przyrodnicze, projektowanie graficzne i technologie informatyczne. Niezwykle istotna w tak rozumianym potencjale praktyk artystycznych jest znajomość dziedzictwa Awangardy w sztuce oraz głównych zjawisk artystycznych rozwijających się od połowy XX wieku (op-art, land art, fluksus, poezja konkretna, konceptualizm, kontekstualizm, minimalizm, instalacja, sztuka poczty, sztuka technologiczna, sztuka performans) przy afirmacji polisensorycznej natury percepcji. W obszarze teorii sztuki, kultury audiowizualnej, a także przy zmieniających się możliwościach generowania obrazu i przekazu multimedialnego, niezbędna jest także przestrzeń refleksji krytycznej oraz umiejętność projektowania wydarzeń artystycznych. Wiedza i doświadczenie zdobywane w Pracowni mają trwale wpłynąć na kształtowanie postawy otwartej na eksperymentowanie, podejmowanie wyzwań poznawczych, a także intuicyjną zabawę oraz twórczą grę z rzeczywistością realną i wirtualną.

Student w Pracowni Fotografii, Multimediów i Intermediów zdobędzie umiejętności kreatywnego łączenia wybranych mediów, technik i metod działania, których efektem będzie realizacja interaktywnej pracy materialnej lub podjęcie działania o charakterze społecznej interwencji. Podjęte działania artystyczne będą miały charakter badawczy, poszukujący odpowiedzi na pytanie „jak działa sztuka?” przy świadomości, że w wielu przypadkach, komunikat jest zgodny ze stwierdzeniem Marshalla McLuhana ["The medium is the message"] „medium jest informacją”.

Tak rozumiany program pracowni uświadomi studentowi rolę współczesnych mediów elektronicznych i performatywnych a także przygotuje studenta do podjęcia samodzielnej pracy artystycznej oraz pracy zespołowej związanej z funkcjonowaniem instytucji kultury, agencji reklamowych, wydawniczych, fotograficznych i eventowych. Student zdobędzie  bowiem umiejętność projektowania prezentacji multimedialnych,  przygotowywania krótko-metrażowych filmów video, fotografii studyjnej i dokumentacyjnej oraz  projektowania sztuki zorientowanej na interakcję w rzeczywistości społecznej i wirtualnej.

Obszary treści w ramach studiów - I stopień:

  • narracja wizualna (obraz, poszerzone pole obrazu, obraz ruchomy, obiekt, instalacja)
  • percepcja zmysłowa (stymulacja sensoryczna, synestezja, neuroestetyka)
  • strategie sztuki (prawda/fałsz, cień/odbicie, reprezentacja, demistyfikacja, redefinicja)
  • technologie cyfrowe (prezentacja, animacja, wideo, audiosfera, modele 3d)
  • projektowanie graficzne i typografia (tekst, kompozycja, plakat, systemy informacji wizualnej)
  • fotografia analogowa i cyfrowa: dokumentacyjna, artystyczna i reklamowa,
  • obraz filmowy (scenariusz, ujęcie, scena, montaż, ruch)
  • działania interdyscyplinarne: (audiosfera, archisfera, performans)
  • metodologia projektów artystycznych

Obszary treści w ramach studiów - II stopień:

  • fotografia kreacyjna
  • instalacja intermedialna i sztuka książki
  • grafika multimedialna, realizacja obrazu video
  • kreacja i manipulacja obrazem oraz działaniem przestrzennym
  • działania transdyscyplinarne i performatywne
  • krytyka artystyczna w obszarze działań społecznych

Praca studenta w pracowni obejmuje udział w zajęciach przewidzianych planem studiów, terminowe realizowanie zadań, prowadzenie szkicownika lub notatnika fotograficznego oraz pracę własną. Dialog w Pracowni jest możliwy tylko wtedy, kiedy wszyscy jego uczestnicy podejmują osobisty trud zgłębiania wiedzy o sztukach wizualnych, trendach technologicznych a studenci dążą do biegłego opanowania warsztatu foto-graficznego i multimedialnego.

Widza zdobyta w Pracowni w ciągu studiów I i II stopnia będzie aktualizowana w toku dyskusji o bieżące, wyróżniające się zjawiska w obszarze sztuk wizualnych, wynikające z monitorowania najważniejszych konkursów artystycznych (Najlepsze Dyplomy Sztuki Mediów WRO, Spojrzenia, Paszport Kultury, Artystyczna Podróż Hestii, printcontrol.pl), organizowania wycieczek na najważniejsze wystawy i festiwale oraz udziału w spotkaniach z artystami i naukowcami.

Projekty dyplomowe i praca w ramach Wybranej Pracowni Artystycznej:

W efekcie pracy w Pracowni student będzie gotowy do sformułowania własnego programu autorskiego wynikającego z indywidualnej wiedzy oraz potrzeby rozwoju osobistych zainteresowań przy wykorzystaniu adekwatnego  języka artystycznej wypowiedzi.

Student, który będzie chciał zrealizować pracę dyplomową w Pracowni  Fotografii, Multimediów i Intermediów zaproponuje szkic projektu z wybranym obszarem nowych i tradycyjnych mediów oraz zarysem celów, jakie będzie chciał osiągnąć. W wyniku dialogu i konsultacji z prowadzącymi Pracownię, projekt zostanie zatwierdzony do realizacji i przygotowany w toku roku akademickiego do publicznej prezentacji.

Projekt intermedialny jest wyrazem indywidualnej postawy artystycznej i intelektualnej studenta, posiada czytelny kontekst kulturowy, podejmuje aktualne wyzwania („time-specific”) oraz zakłada interaktywne i dobroczynne skutki dla odbiorców-użytkowników pola sztuki.

ZAGADNIENIA:

Propozycje zagadnień dla Studentów Pracowni Dyplomującej i Wspomagającej :

  • 3 rok lic: KODY I SZYFRY / HAKOWANIE MIASTA / SPLOT IDEALNY / OTWORY / WIR / CHLEB / WYSPA / MAPA / RZEKA / OWOCE RAJSKICH DRZEWA / ZIEMIA WYDARTA / WIELKA SZYBA / SCHODY / W PUDEŁKU / CIASTO / MASZYNA DO…
  • 1 i 2 rok mgr: RUINY / ODBICIE / CIAŁO / DOTYK / SKOK / MYŚLICIEŃ / APTEKA / MAGICZNA GÓRA / KOSMOSIK / CZARNA DZIURA / LOT / FURIA / REPORTAŻ KLIMATYCZNY  / INSEKTY / DROGOWSKAZ SPACE X / WYKOPALISKA PRZYSZŁOŚCI / HODOWLA DZIWNYCH RZEŹB / BACKSTAGE

Lektury: WYSTAWY I ALBUMY oraz

Intermedia:

  1. Marcin Giżycki, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku,  słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002
  2. Stephen Wright, W stronę leksykonu użytkowania, bęc zmiana,  Warszawa, 2014
  3. Marta Smolińska, Puls Sztuki, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2010
  4. Artur Żmijewski,  Stosowane Sztuki Społeczne, Krytyka Polityczna, 2007
  5. Paul Arden, Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie, Insignis Media, 2006
  6. Chmielewski K., Estetyka intermedialności, Wydawnictwo Rabid, Kraków, 2008
  7. Fisher-Lichte E. Tł. M. Borowski, M. Sugiera, Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2000
  8. Grupa ETC red. Michnik A., Rachubińska K., Narracje, estetyki, geografie. Fluxus w trzech aktach, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2014
  9. Ernest Billgren, What is Art and 100 other very import ant questions, Bokforlaget Langenskiold,  Szwecja, 2010,

Fotografia:

  1. Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua, Światło w fotografii, magia i nauka, Wydawnictwo Galaktyka, 2017
  2. Susan Sontag, O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2017
  3. Juliet Hacking,  Historia fotografii, Arkady, 2014
  4. Henry Caroll, Fotografuj jak Mistrz, almapress, 2019
  5. Henry Caroll, Fotografuj Miejsca jak Mistrz, almapress, 2020
  6. Henry Caroll, Fotografuj Ludzi jak Mistrz, almapress, 2020
  7. Henry Caroll, Fotograficy o fotografii, Jak widzą, myślą i fotografują Mistrzowie,
  8. almapress, 2021
  9. Jackie Higgins, Przewodnik po fotografii współczesnej, Arkady, 2015
  10. Scott Kelby, Fotografia cyfrowa, edycja zdjęć, Wydawnictwo Helion, 2013
  11. David duChemin, Zdjęcia z duszą, Jak zostać fotografem z wizją, Helion, 2018
  12. David duChemin, Jak robić zdjęcia pełne wyrazu, Helion, 2021
  13. Schuy Eberhard, Fotografia produktowa. Od przedmiotu do martwej natury wydanie rozszerzone i zaktualizowane, Wydawnictwo Galaktyka, 2013

Multimedia:

  1. Andrzej Pitrus, To nie jest sztuka, panie profesorze - artyści i ich technologie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018
  2. Ryszard. W. Kluszczyński, Film, Wideo, Multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Wydawnictwo Rabid, Warszawa 1999
  3. Ryszard W. Kluszczyński, Obrazy na wolności - studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, 1998
  4. Krystyna Wilkoszewska (red.), Estetyka wirtualności, Universitas, 2005
  5. M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo SIC, 2003
  6. M.Hopfinger, Nowe Media w komunikacji społecznej XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa 2002
  7. P. Zawojski, Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią. Wydawnictwo Szumacher, 2000
  8. A. Jelewska (red.), Sztuka i technologia w Polsce. Od cyberkomunizmu do kultury makerów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  9. B. Jasiński, Estetyka po estetyce Prolegomena do ontologii procesu twórczego, Wydawnictwo Ethos, 2008
  10. Łukasz Ronduda, Gabriela sitek (red.),Historia Filmu Awangardowego od Dadaizmu do Postinternetu, Korporacja ha!art, MSN, 2020

Filmy:

  1. Powiększenie, reż. M. Antonioni, 1966
  2. Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik,
  3. Artystka Obecna, Marina Abramowicz, reż. M. Akers
  4. Manifesto, reż. J. Rosefeldt
  5. Photon, reż. Norman Leto
  6. Akcja Animacja,  2 CD, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne,
  7. Sól Ziemi, Sebastiao Salgado,  rez. W. Wenders, J. R. Salgado
  8. Beuys - sztuka to rewolucja, reż.  Andres Veiel
  9. Abstract – Olafur Eliasson, Netflix + cały cykl
  10. Performer, reż. Maciej Sobieszczański / Łukasz Ronduda, 2015
  11. Human,  reż. Yann Arthus-Bertrand, 2015
  12. Rzeka,  reż. Yann Arthus-Bertrand, 2021

Podstawy prawa autorskiego:

1.Prawo Kultury- kurs w własności intelektualnej dla uczelni:

http://prawokultury.pl/kurs/

2.Przewodnik po prawie autorskim:

https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim

- muzyka w filmach video:

https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce/news/2877,jak-legalnie-uzyc-muzyki-do-filmu

- licencje

https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim/licencja

- licencje Creative Commons. Jak działają wolne licencje?

https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce/news/3557,creative-commons-jak-dzialaja-wolne-licencje