Pracownia Malarstwa

Prof. UAM dr hab. Izabela Rudzka
Mgr Katarzyna Maniewska

Proces kształcenia studentów kierunku EASP w ramach Pracowni Malarstwa polega na kształtowaniu indywidualnego procesu widzenia oraz twórczego interpretowania zjawisk plastycznych.

W procesie kształcenia prowadzone są zajęcia odwołujące się do indywidualnych przeżyć i zainteresowań, rozwijające wyobraźnię i kreatywność.

W rozwiązywaniu zagadnień plastycznych na poszczególnych latach studiów stosowana jest odpowiednia skala trudności, która w zależności od możliwości każdego studenta, jest analizowana podczas korekt indywidualnych. Dotyczy to studentów I i II roku studiów I stopnia szczególnie, ze względu na  niedostateczną jeszcze wiedzę teoretyczną i praktyczną.

Na ćwiczeniach z malarstwa studenci zapoznają się z wiedzą teoretyczną i praktyczną z różnych dziedzin sztuki i nauki, jako ważne czynniki kształtujące ich samodzielną pracę twórczą.

Studia I stopnia ( I, II rok, wybrana pracownia III rok, wybrana pracownia fakultatywna III rok)

Cykl zajęć ma na celu:

  • Przekazania wiedzy na temat technologii i technik stosowanych w malarstwie
  • Przekazanie wiedzy na temat przedstawiania i postrzegania barwy i formy w malarstwie
  • Przekazanie i ugruntowanie umiejętności do samodzielnego kreowania własnych propozycji w malarstwie
  • Pogłębienie i przekazanie wiedzy na temat związków pomiędzy sztuką, kulturą a nauką w kontekście działań twórczych w ramach malarstwa
  • Przekazanie wiedzy na temat społecznych i edukacyjnych aspektów twórczości malarskiej
  • Przygotowanie do poszukiwania nowatorskich, własnych  metod wyrazu plastycznego
  • Przygotowanie przez studenta zestawu prac na określony temat, uzgodniony z prowadzącym pracownię - kolekcja prac malarskich – aneks plastyczny do pracy pisemnej licencjackiej.

Studia II stopnia (  wybrana pracownia I, II rok, malarstwo I, II rok)

Kontynuacja problemów malarskich studiów I stopnia ( licencjackich) poszerzona o doskonalenie warsztatu malarskiego oraz problematykę badawczą wynikającą z wybranego tematu dla kolekcji malarskiej tworzącej aneks plastyczny pracy dyplomowej magisterskiej ( praca teoretyczna). Zwrócenie szczególnej uwagi na ideę i formę w malarstwie oraz zastosowanie odpowiednich środków warsztatowych  jako wyraz osobowości studenta.

Teoretyczne i praktyczne poznanie  nowoczesnych i dawnych technik malarskich.

Poszukiwanie twórczej synergii pomiędzy sztuką wizualną a innymi dziedzinami nauki.

Edukacyjny charakter sztuki – indywidualne poszukiwania rozwiązań, czynny uczestnictwo studentów w organizacji wystaw plastycznych

Przygotowanie przez studenta zestawu prac na określony temat, uzgodniony z prowadzącym pracownię - dyplomowa kolekcja prac malarskich – aneks plastyczny do pracy pisemnej Dyplomowej.

- prof. UAM dr hab. Izabela Rudzka-