Pracownia Multimediów i Intermediów
dr Joanna Dudek
mgr Tomasz Wolff
„Ważne jest by nigdy nie przestać pytać. Ciekawość nie istnieje bez
przyczyny. Wystarczy więc, jeśli spróbujemy zrozumieć choć trochę
tej tajemnicy każdego dnia. Nigdy nie trać świętej ciekawości.
Kto nie potrafi pytać nie potrafi żyć.” Albert Einstein
Pracownia Intermediów i Multimediów to przestrzeń interdyscyplinarna i transmedialna, która wprowadza studenta w szeroki kontekst sztuk wizualnych a łączenie tradycyjnych i nowych mediów stwarza możliwości budowania wielowątkowej narracji. Tworzenie obrazu ruchomego, obiektów, instalacji czy wydarzeń artystycznych pozwala na integrowanie wiedzy o człowieku, kulturze i technologii oraz angażuje indywidualne moce twórcze studenta. Stosowanie takich mediów jak fotografia, grafika komputerowa, animacja, sztuka wirtualna, sztuka internetu, sztuka interaktywna, video, robotyka, druki 3D, performans ma służyć budowaniu autonomicznej wypowiedzi artystycznej, a także realizacji interaktywnych projektów zaangażowanych społecznie.
Intermedialność sztuki to przestrzeń działań interdyscyplinarnych, w której dominuje język i strategie sztuki a proces twórczy wykorzystuje informacje z wielu obszarów takich jak: muzyka, poezja, taniec, teatr, literatura, architektura, nauki humanistyczne i przyrodnicze, projektowanie graficzne i technologie informatyczne. Niezwykle istotna w tak rozumianym potencjale praktyk artystycznych jest znajomość dziedzictwa Awangardy w sztuce oraz głównych zjawisk artystycznych rozwijających się od połowy XX wieku (op-art, land art, fluksus, poezja konkretna, konceptualizm, kontekstualizm, minimalizm, instalacja, sztuka poczty, sztuka technologiczna, sztuka performans) przy afirmacji polisensorycznej natury percepcji. W obszarze teorii sztuki, kultury audiowizualnej, a także przy zmieniających się możliwościach generowania obrazu i przekazu multimedialnego, niezbędna jest także przestrzeń refleksji krytycznej oraz umiejętność projektowania wydarzeń artystycznych. Wiedza i doświadczenie zdobywane w Pracowni mają trwale wpłynąć na kształtowanie postawy otwartej na eksperymentowanie, podejmowanie wyzwań poznawczych, a także intuicyjną zabawę oraz twórczą grę z rzeczywistością realną i wirtualną.
Student w Pracowni Intermediów i Multimediów zdobędzie umiejętności kreatywnego łączenia wybranych mediów, technik i metod działania, których efektem będzie realizacja interaktywnej pracy materialnej lub podjęcie działania o charakterze społecznej interwencji. Podjęte działania artystyczne będą miały charakter badawczy, poszukujący odpowiedzi na pytanie „jak działa sztuka?” przy świadomości, że w wielu przypadkach, komunikat jest zgodny ze stwierdzeniem Marshalla McLuhana ["The medium is the message"] „medium jest informacją”.
Tak rozumiany program pracowni uświadomi studentowi rolę współczesnych mediów elektronicznych i performatywnych a także przygotuje studenta do podjęcia samodzielnej pracy artystycznej oraz pracy zespołowej związanej z funkcjonowaniem instytucji kultury, agencji reklamowych, wydawniczych, fotograficznych i eventowych. Student zdobędzie bowiem umiejętność projektowania prezentacji multimedialnych, przygotowywania krótko-metrażowych filmów video oraz projektowania sztuki zorientowanej na interakcję w rzeczywistości społecznej i wirtualnej.
Obszary treści w ramach studiów - I stopień:
- narracja wizualna (obraz, poszerzone pole obrazu, obraz ruchomy, obiekt, instalacja)
- percepcja zmysłowa (stymulacja sensoryczna, synestezja, neuroestetyka)
- strategie sztuki (prawda/fałsz, cień/odbicie, reprezentacja, demistyfikacja, redefinicja)
- technologie cyfrowe (prezentacja, animacja, wideo, audiosfera, modele 3d)
- projektowanie graficzne i typografia (tekst, kompozycja, plakat, systemy informacji wizualnej)
- fotografia analogowa i cyfrowa: dokumentacyjna, artystyczna i reklamowa,
- obraz filmowy (scenariusz, ujęcie, scena, montaż, ruch)
- działania interdyscyplinarne: (audiosfera, archisfera, performans)
- metodologia projektów artystycznych
Obszary treści w ramach studiów - II stopień:
- instalacja intermedialna i sztuka książki
- grafika multimedialna, realizacja obrazu video
- kreacja i manipulacja obrazem oraz działaniem przestrzennym
- działania transdyscyplinarne i performatywne
- krytyka artystyczna w obszarze działań społecznych
Praca studenta w pracowni obejmuje udział w zajęciach przewidzianych planem studiów, terminowe realizowanie zadań, prowadzenie szkicownika lub notatnika fotograficznego oraz pracę własną. Dialog w Pracowni jest możliwy tylko wtedy, kiedy wszyscy jego uczestnicy podejmują osobisty trud zgłębiania wiedzy o sztukach wizualnych, trendach technologicznych a studenci dążą do biegłego opanowania warsztatu foto-graficznego i multimedialnego.
Widza zdobyta w Pracowni w ciągu studiów I i II stopnia będzie aktualizowana w toku dyskusji o bieżące, wyróżniające się zjawiska w obszarze sztuk wizualnych, wynikające z monitorowania najważniejszych konkursów artystycznych (Najlepsze Dyplomy Sztuki Mediów WRO, Paszport Kultury, printcontrol.pl), organizowania wycieczek na najważniejsze wystawy i festiwale oraz udziału w spotkaniach z artystami i naukowcami.
Projekty dyplomowe i praca w ramach Wybranej Pracowni Artystycznej:
W efekcie pracy w Pracowni student będzie gotowy do sformułowania własnego programu autorskiego wynikającego z indywidualnej wiedzy oraz potrzeby rozwoju osobistych zainteresowań przy wykorzystaniu adekwatnego języka artystycznej wypowiedzi. Student, który będzie chciał zrealizować pracę dyplomową w Pracowni Intermediów i Multimediów zaproponuje szkic projektu z wybranym obszarem nowych i tradycyjnych mediów oraz zarysem celów, jakie będzie chciał osiągnąć. W wyniku dialogu i konsultacji z prowadzącymi Pracownię, projekt zostanie zatwierdzony do realizacji i przygotowany w toku roku akademickiego do publicznej prezentacji. Projekt intermedialny jest wyrazem indywidualnej postawy artystycznej i intelektualnej studenta, posiada czytelny kontekst kulturowy, podejmuje aktualne wyzwania („time-specific”) oraz zakłada interaktywne i dobroczynne skutki dla odbiorców-użytkowników pola sztuki.
ZAGADNIENIA:
Propozycje zagadnień dla Studentów Pracowni Dyplomującej i Wspomagającej :
- 3 rok lic: OWOCE RAJSKICH DRZEW / ROŚLINY-MASZYNY / MAPA NIEISTNIEJĄCYCH WYSP / HAKOWANIE PRZESTRZENI / ARCHEOLOGIA MIEJSC / MAPA ILUZJI / OTWORY / SŁUCHAJĄC DESZCZU / CISZA TRAUMY / ODPRYSKI AUDIOSFERY / BŁOTO / POEZJA FORM NIEODNALEZIONYCH / SZKLANA ROZMOWA / RUINA
- 1 i 2 rok mgr: OCZY SKÓRY / DOTYK / MYŚLICIEŃ / ODPRYSKI CAŁOŚCI / FURIA / MAGICZNA GÓRA / 9 PLANETA / LOT / SPACE X / APTEKA / BACKSTAGE / REPORTAŻ KLIMATYCZNY / WYKOPALISKA PRZYSZŁOŚCI / HODOWLA DZIWNYCH RZEŹB / PULSOWANIE / MGŁA MÓZGOWA / TANIEC Z POCIĄGIEM / URBAN CRYSTALS / OGRÓD NONSENSU
Lektury: WYSTAWY I ALBUMY oraz
Intermedia:
- Marcin Giżycki, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002
- Stephen Wright, W stronę leksykonu użytkowania, bęc zmiana, Warszawa, 2014
- Marta Smolińska, Puls Sztuki, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2010
- Artur Żmijewski, Stosowane Sztuki Społeczne, Krytyka Polityczna, 2007
- Paul Arden, Cokolwiek myślisz, pomyśl odwrotnie, Insignis Media, 2006
- Chmielewski K., Estetyka intermedialności, Wydawnictwo Rabid, Kraków, 2008
- Fisher-Lichte E. Tł. M. Borowski, M. Sugiera, Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2000
- Grupa ETC red. Michnik A., Rachubińska K., Narracje, estetyki, geografie. Fluxus w trzech aktach, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, 2014
- Ernest Billgren, What is Art and 100 other very import ant questions, Bokforlaget Langenskiold, Szwecja, 2010,
Multimedia:
- Andrzej Pitrus, To nie jest sztuka, panie profesorze - artyści i ich technologie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018
- Ryszard. W. Kluszczyński, Film, Wideo, Multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Wydawnictwo Rabid, Warszawa 1999
- Ryszard W. Kluszczyński, Obrazy na wolności - studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, 1998
- Krystyna Wilkoszewska (red.), Estetyka wirtualności, Universitas, 2005
- M. Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Wydawnictwo SIC, 2003
- M.Hopfinger, Nowe Media w komunikacji społecznej XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa 2002
- P. Zawojski, Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią. Wydawnictwo Szumacher, 2000
- A. Jelewska (red.), Sztuka i technologia w Polsce. Od cyberkomunizmu do kultury makerów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
- B. Jasiński, Estetyka po estetyce Prolegomena do ontologii procesu twórczego, Wydawnictwo Ethos, 2008
- Łukasz Ronduda, Gabriela sitek (red.),Historia Filmu Awangardowego od Dadaizmu do Postinternetu, Korporacja ha!art, MSN, 2020
Filmy:
- Artystka Obecna, Marina Abramowicz, reż. M. Akers
- Manifesto, reż. J. Rosefeldt
- Photon, reż. Norman Leto
- Akcja Animacja, 2 CD, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne,
- Beuys - sztuka to rewolucja, reż. Andres Veiel
- Abstract – Olafur Eliasson, Netflix + cały cykl
- Performer, reż. Maciej Sobieszczański / Łukasz Ronduda, 2015
- Całe to piękno i krew (o Nan Goldin), 2022, reż. Laura Poitras
- Zdobywcy Słońca, reż. Anna Baumgart, 2012
- Dogma 95 – manifest
Podstawy prawa autorskiego:
1. Zmiana ustawy o prawie autorskim
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001254
2.Przewodnik po prawie autorskim:
https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim
- muzyka w filmach video:
- licencje
https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim/licencja
- licencje Creative Commons. Jak działają wolne licencje?