Pracownia Fotografii
dr Adrian Wykrota
Żyjemy w świecie pełnym obrazów. Masowo tworzymy treści wizualne oraz je odczytujemy. Z fotografią mamy kontakt niemalże każdego dnia. To ważne, żeby to zrozumieć i umieć świadomie się nią posługiwać.
Pracownia Fotografii to miejsce edukacji fotograficznej i edukacji poprzez fotografię.
To miejsce do wykorzystania tego medium w sposób przemyślany, twórczy i demokratyczny.
Co to znaczy?
Za pomocą fotografii możemy zarówno opowiadać ważne historie, ale także relacjonować, opisywać, interweniować jak i interpretować. Możemy używać fotografii jako medium dokumentalnego, a także jako języka sztuki pozwalającego realizować za jej pomocą projekty artystyczne. Może wykorzystywać ją w pracy zawodowej – pedagogicznej, komercyjnej, a także rzemieślniczo-dokumentacyjnej. Możemy zwyczajnie interesować się opowieściami fotograficznymi i nauczyć się je dekodować i analizować. Możemy po prostu fotografować – świadomie i z przyjemnością.
Co jest ważne?
- aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadawanie pytań i udział w dyskusji
- prezentowanie efektów swojej pracy i omawianie ich z grupą
- dzielenie się swoją wiedzą i inspiracjami z innymi
- śledzenie aktualnych trendów w fotografii - wystawy, książki, albumy, publikacje artystyczne i naukowe, social media, portale
- pozytywne nastawienie i otwartość
- współpraca z osobami studiującymi, prowadzącym i z innymi pracowniami
Obszary treści w ramach studiów - I stopień:
- szkolenie warsztatu fotograficznego (sprzęt fotograficzny, akcesoria fotograficzne, wyposażenie studia)
- nurty, style i rodzaje fotografii
- praktyka fotograficzna
- fotograficzna narracja wizualna (odczytywanie opowieści fotograficznych i podstawy formułowania i posługiwania się własnymi zestawami fotografii)
- podstawy metodologii projektów artystycznych
Obszary treści w ramach studiów - II stopień:
- realizacja projektu fotograficznego zakończonego prezentacją / wystawą / publikacją
- intermedialność a fotografia
- cele, strategie i działania wokół medium fotografii
- krytyczna analiza projektów fotograficznych, książek i wystaw
- promocja własnej twórczości fotograficznej
Projekty dyplomowe i praca w ramach Wybranej Pracowni Artystycznej:
Praca nad projektem dyplomowym opiera się i jest realizowana z wykorzystaniem szeroko rozumianego medium fotografii. Osoba studiująca może wybrać dowolną technikę fotograficzną i dowolny zakres tematyczny realizowanego przedsięwzięcia. Ważne jednak by temat projektu dyplomowego w sposób kompleksowy poruszał uniwersalne i istotne kwestie społeczne lub indywidualne. Prowadzący przez cały okres pracy nad studenckim dyplomem pomaga kształtować wizję artystyczną i naukową przedsięwzięcia, udziela wsparcia i wyznacza kierunki dalszych działań pomagające z sukcesem zrealizować założone cele.
Wyposażenie:
Pracownia jest wyposażona w podstawowy sprzęt do fotografii cyfrowej, akcesoria oraz sprzęt studyjny, który może być wykorzystywany przez osoby studiujące.
INSPIRACJE I ŹRÓDŁA
Wybrana literatura:
- Bogunia-Borowska M., Sztompka P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak, 2012
- FOTOBLOK. Europa Środkowa w książkach fotograficznych, Małopolskie Centrum Kultury w Krakowie, 2019
- Frąckowiak M., Kruche medium. Rozmowy o fotografii, Pix.house, Poznań, 2017
- Mazur A., Historie fotografii w Polsce 1839–2009, wyd. Fundacja Sztuk Wizualnych, 2010
- Michałowska M., Szymanowicz M. (red.), Procesy sedymentacje topografie. O polskim dokumencie fotograficznym, wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
- Miedziński P., Centralna Agencja Fotograficzna 1951–1991, IPN, 2021
- Piotrowska M., Życie alternatywne. Amatorzy i zawodowcy w fotografii poznańskiej od 1839 do 1945 roku, Pix.house, 2020
- Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo Karakter, 2017
- Szymanowicz M., Zaburzona epoka Polska fotografia artystyczna w latach 1945-1955, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016
- Von Brauchitsch B., Mała historia fotografii, Wydawnictwo Cyklady, 2004
- Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 1, Fundacja Powiększenie, 2020
- Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 2, Fundacja Powiększenie, 2021
- Frąckowiak M., Kruche medium. Rozmowy o fotografii. Część druga, Pix.house, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, 2019
- Hacking J., Historia fotografii, Arkady, 2014
- Kanicki W., Łuczak D., Szymanowicz M., Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, Witold Kanicki, Dorota Łuczak, Maciej Szymanowicz (red.), Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, 2024
- Lechowicz L., Historia fotografii cz. 1 | 1839-1939, PWSFTviT, 2012
- Wykrota A., Sztuka poza sztuką? Fotografia dokumentalna w Polsce, Pix.house, 2023
- Ziębińska-Lewandowska K., Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2014
Wybrane książki fotograficzne:
- Adamski M., Pies o dwóch ogonach, Pix.house, Poznań, 2020 Adamski M., Pies o dwóch ogonach, Pix.house, 2020
- Bartecka B., Rusznica Ł., How to Look Natural in Photos, Ośrodek Postaw Twórczych, Palm* Studios, 2021
- Chekmenev A., Passport, Dewi Lewis Publishing, 2017
- D'Agata A., Virus, Studio Vortex, 2020
- Forecki M., Mechanizm, Pix.house, 2019
- Frank R., The Americans, Aparature, 2024
- Humka H., Death Landscapes, BLOW UP PRESS, 2018
- Milach R., I Am Warning You, GOST Books, 2021
- Sultan L., Mandel M., Evidence, Clarworthy Colorvues, 1977
- Wykrota A., NIE-NOT, Pix.house, 2019
Wybrane filmy:
- Dwójka nieznajomych próbujących się nie pozabijać, reż. Jacob Perlmutter, Manon Oimet
- Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik
- Everybody street, reż. Cheryl Dunn
- I'm Not Everything I Want to Be, reż. Klára Tasovská
- Lee. Na własne oczy, reż. Ellen Kuras
- Powiększenie, reż. M. Antonioni
- Sól Ziemi, Sebastiao Salgado, reż. W. Wenders, J. R. Salgado
- Szukając Vivian Maier, reż. John Maloof, Charlie Siskel
- The Secret Life of Walter Mitty, reż. Ben Stiller
- War photographer, reż Christian Frei