Pracownia Fotografii

dr Adrian Wykrota

Żyjemy w świecie pełnym obrazów. Masowo tworzymy treści wizualne oraz je odczytujemy. Z fotografią mamy kontakt niemalże każdego dnia. To ważne, żeby to zrozumieć i umieć świadomie się nią posługiwać.

Pracownia Fotografii to miejsce edukacji fotograficznej i edukacji poprzez fotografię.

To miejsce do wykorzystania tego medium w sposób przemyślany, twórczy i demokratyczny.

Co to znaczy?

Za pomocą fotografii możemy zarówno opowiadać ważne historie, ale także relacjonować, opisywać, interweniować jak i interpretować. Możemy używać fotografii jako medium dokumentalnego, a także jako języka sztuki pozwalającego realizować za jej pomocą projekty artystyczne. Może wykorzystywać ją w pracy zawodowej – pedagogicznej, komercyjnej, a także rzemieślniczo-dokumentacyjnej. Możemy zwyczajnie interesować się opowieściami fotograficznymi i nauczyć się je dekodować i analizować. Możemy po prostu fotografować – świadomie i z przyjemnością.

Co jest ważne?

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach, zadawanie pytań i udział w dyskusji
  • prezentowanie efektów swojej pracy i omawianie ich z grupą
  • dzielenie się swoją wiedzą i inspiracjami z innymi
  • śledzenie aktualnych trendów w fotografii - wystawy, książki, albumy, publikacje artystyczne i naukowe, social media, portale
  • pozytywne nastawienie i otwartość
  • współpraca z osobami studiującymi, prowadzącym i z innymi pracowniami

Obszary treści w ramach studiów - I stopień:

  • szkolenie warsztatu fotograficznego (sprzęt fotograficzny, akcesoria fotograficzne, wyposażenie studia)
  • nurty, style i rodzaje fotografii
  • praktyka fotograficzna
  • fotograficzna narracja wizualna (odczytywanie opowieści fotograficznych i podstawy formułowania i posługiwania się własnymi zestawami fotografii)
  • podstawy metodologii projektów artystycznych

Obszary treści w ramach studiów - II stopień:

  • realizacja projektu fotograficznego zakończonego prezentacją / wystawą / publikacją
  • intermedialność a fotografia
  • cele, strategie i działania wokół medium fotografii
  • krytyczna analiza projektów fotograficznych, książek i wystaw
  • promocja własnej twórczości fotograficznej

Projekty dyplomowe i praca w ramach Wybranej Pracowni Artystycznej:

Praca nad projektem dyplomowym opiera się i jest realizowana z wykorzystaniem szeroko rozumianego medium fotografii. Osoba studiująca może wybrać dowolną technikę fotograficzną i dowolny zakres tematyczny realizowanego przedsięwzięcia.  Ważne jednak by temat projektu dyplomowego w sposób kompleksowy poruszał uniwersalne i istotne kwestie społeczne lub indywidualne. Prowadzący przez cały okres pracy nad studenckim dyplomem pomaga kształtować wizję artystyczną i naukową przedsięwzięcia, udziela wsparcia i wyznacza kierunki dalszych działań pomagające z sukcesem zrealizować założone cele.

Wyposażenie:

Pracownia jest wyposażona w podstawowy sprzęt do fotografii cyfrowej, akcesoria oraz sprzęt studyjny, który może być wykorzystywany przez osoby studiujące.

INSPIRACJE I ŹRÓDŁA

Wybrana literatura:

  1. Bogunia-Borowska M., Sztompka P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak, 2012
  2. FOTOBLOK. Europa Środkowa w książkach fotograficznych, Małopolskie Centrum Kultury w Krakowie, 2019
  3. Frąckowiak M., Kruche medium. Rozmowy o fotografii, Pix.house, Poznań, 2017
  4. Mazur A., Historie fotografii w Polsce 1839–2009, wyd. Fundacja Sztuk Wizualnych, 2010
  5. Michałowska M., Szymanowicz M. (red.), Procesy sedymentacje topografie. O polskim dokumencie fotograficznym, wyd. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
  6. Miedziński P., Centralna Agencja Fotograficzna 1951–1991, IPN, 2021
  7. Piotrowska M., Życie alternatywne. Amatorzy i zawodowcy w fotografii poznańskiej od 1839 do 1945 roku, Pix.house, 2020
  8. Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo Karakter, 2017
  9. Szymanowicz M., Zaburzona epoka Polska fotografia artystyczna w latach 1945-1955, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016
  10. Von Brauchitsch B., Mała historia fotografii, Wydawnictwo Cyklady, 2004
  11. Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 1, Fundacja Powiększenie, 2020
  12. Wszyscy jesteśmy fotografami vol. 2, Fundacja Powiększenie, 2021
  1. Frąckowiak M., Kruche medium. Rozmowy o fotografii. Część druga, Pix.house, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, 2019
  2. Hacking J., Historia fotografii, Arkady, 2014
  3. Kanicki W., Łuczak D., Szymanowicz M., Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, Witold Kanicki, Dorota Łuczak, Maciej Szymanowicz (red.), Polscy fotografowie, krytycy i teoretycy o fotografii 1839-1989. Antologia, 2024
  4. Lechowicz L., Historia fotografii cz. 1 | 1839-1939, PWSFTviT, 2012
  1. Wykrota A., Sztuka poza sztuką? Fotografia dokumentalna w Polsce, Pix.house, 2023
  2. Ziębińska-Lewandowska K., Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2014

Wybrane książki fotograficzne:

  1. Adamski M., Pies o dwóch ogonach, Pix.house, Poznań, 2020 Adamski M., Pies o dwóch ogonach, Pix.house, 2020
  2. Bartecka B., Rusznica Ł., How to Look Natural in Photos, Ośrodek Postaw Twórczych, Palm* Studios, 2021
  3. Chekmenev A., Passport, Dewi Lewis Publishing, 2017
  4. D'Agata A., Virus, Studio Vortex, 2020
  5. Forecki M., Mechanizm, Pix.house, 2019
  6. Frank R., The Americans, Aparature, 2024
  7. Humka H., Death Landscapes, BLOW UP PRESS, 2018
  8. Milach R., I Am Warning You, GOST Books, 2021
  9. Sultan L., Mandel M., Evidence, Clarworthy Colorvues, 1977
  10. Wykrota A., NIE-NOT, Pix.house, 2019

Wybrane filmy:

  1. Dwójka nieznajomych próbujących się nie pozabijać, reż. Jacob Perlmutter, Manon Oimet
  2. Dziennik z podróży, reż. Piotr Stasik
  3. Everybody street, reż. Cheryl Dunn
  4. I'm Not Everything I Want to Be, reż. Klára Tasovská
  5. Lee. Na własne oczy, reż. Ellen Kuras
  6. Powiększenie, reż. M. Antonioni
  7. Sól Ziemi, Sebastiao Salgado, reż. W. Wenders, J. R. Salgado
  8. Szukając Vivian Maier, reż. John Maloof, Charlie Siskel
  9. The Secret Life of Walter Mitty, reż. Ben Stiller
  10. War photographer, reż Christian Frei