Praktyki studenckie
Praktyki zawodowe są jednym z elementów procesu kształcenia na danym kierunku studiów. Praktyki tworzą okazję do gromadzenia doświadczeń zawodowych (w warunkach porównywalnych do warunków pracy zawodowej) już w trakcie studiów, a podczas ich trwania studenci mają możliwość zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce i jej weryfikacji w toku własnych działań. Realizacja zadań objętych programem praktyk pozwala na profesjonalne i odpowiedzialne przygotowanie się do podjęcia roli zawodowej, w tym: pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, terapeuty, opiekuna, itp.
W toku praktyk studenci zapoznają się z siecią placówek charakterystycznych dla studiowanych przez nich kierunków i specjalności, mają szansę poznać wymagania i potrzeby klientów/uczniów/wychowanków, a także zdobyć kompetencje praktyczne i narzędzia konieczne do pracy z nimi.
Praktyki budują niezwykle ważne doświadczenie zawodowe w całym programie studiów, a ich zasadniczym celem jest zintegrowanie nabytej w trakcie studiów wiedzy i jej skonfrontowanie z rzeczywistością wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną, resocjalizacyjną, dziennikarską, itp.
Na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu w toku studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz studiów jednolitych ciągłych, studenci realizują dwa typy praktyk: pedagogiczne (ściśle związane z uzyskaniem przygotowania pedagogicznego/nauczycielskiego) oraz zawodowe (uwzględniające specyfikę kierunku/specjalności). Przebiegają one w zgodzie z regulaminem oraz programem studiów.
Praktyki zawodowe organizowane są zgodnie z:
- Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668);
- Ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz.1365);
- Zarządzeniem nr 144/2021/2022 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 12 października 2021 roku w sprawie organizacji obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych;
- Zarządzeniem Nr 467/2023/2024 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 15 lipca 2024 roku w sprawie organizacji obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych;
- Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450);
- programami studiów na poszczególnych kierunkach.
Pełnomocnikiem Dziekana ds. Praktyk Studenckich na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym jest dr Ewa Johnsson (pokój A 221).
Nad przebiegiem praktyk na poszczególnych kierunkach i specjalnościach czuwają wyznaczeni przez Dziekana opiekunowie praktyk.
Do zadań opiekuna praktyk należy:
- zorganizowanie spotkania informacyjnego, na którym wskaże placówki, w których możliwa będzie realizacja praktyki,
- omówienie regulaminu kierunkowego (szczegółowego), zadań do realizacji w czasie trwania praktyki,
- wydanie i przedstawienie dokumentacji praktyk,
- monitorowanie przebiegu praktyki.
Po zakończeniu praktyki opiekun rozlicza praktykę, ocenia ją i dokonuje wpisu do indeksu elektronicznego.
Opiekunowie praktyk studenckich
Na Wydziale istnieje również możliwość wzięcia udziału w praktykach ponadprogramowych organizowanych we współpracy z Biurem Promocji Zawodowej Studentów i Absolwentów UAM w Poznaniu.
Obowiązki Studenta
Podstawowym obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest sumienne, staranne i rzetelne wywiązanie się z powierzonych obowiązków. Student zobowiązany jest do przestrzegania ustalonych zasad praktyki, w szczególności do przestrzegania ustalonego czasu pracy oraz harmonogramu wykonywanych zadań.
Praktykant musi przestrzegać wewnętrznych regulaminów oraz ustalonego porządku pracy, obowiązujących w miejscu praktyk. Ma obowiązek przestrzegania przepisów oraz zasad bhp, a także przepisów przeciwpożarowych.
Bardzo ważnym obowiązkiem, na który należy zwrócić uwagę, jest bezwzględna konieczność zachowania przez studenta w tajemnicy informacji udostępnionych w czasie odbywania praktyki. Szczególnie trzeba położyć nacisk na ochronę danych osobowych pracowników, uczniów, itp. Student nie może ujawniać żadnych informacji uzyskanych w związku z odbywaniem praktyki.
Student w terminie powinien zrealizować zadania zaplanowane w regulaminie na dany etap praktyki oraz złożyć dokumentację potwierdzającą jej odbycie.
Warunkiem odbycia obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych jest spełnienie przez studenta wymagań określonych w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, w szczególności poddanie się weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz przedłożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonych przestępstw, a w przypadku studentów będących cudzoziemcami albo zamieszkujących w ciągu ostatnich 20 lat w innych państwach niż RP również złożenie dodatkowych oświadczeń, a także informacji z rejestrów karnych innych państw wraz z tłumaczeniami przysięgłymi. Niespełnienie wymagań określonych ww. ustawą uniemożliwi odbycie obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych, a w konsekwencji ukończenie studiów.
Dokumenty ogólne do pobrania:
Zarządzenie nr 144/2021/2022.pdfObowiązujący | Konrad Szambelan | PDF Pobierz PDF Zarządzenie nr 144/2021/2022.pdf (379.5 KB) |
Zarządzenie nr 467/2023/2024 zmiana praktyki.pdfObowiązujący | Konrad Szambelan | PDF Pobierz PDF Zarządzenie nr 467/2023/2024 zmiana praktyki.pdf (839.5 KB) |
Regulamin praktyk WPA UAM.pdfObowiązujący | Konrad Szambelan | PDF Pobierz PDF Regulamin praktyk WPA UAM.pdf (243.7 KB) |
Opiekunowie praktyk.pdfObowiązujący | Konrad Szambelan | PDF Pobierz PDF Opiekunowie praktyk.pdf (207.1 KB) |
Karta zaliczenia zadań.docxObowiązujący | Konrad Szambelan | DOCX Pobierz DOCX Karta zaliczenia zadań.docx (25.9 KB) |
Karta oceny opiekuna praktyk.docxObowiązujący | Konrad Szambelan | DOCX Pobierz DOCX Karta oceny opiekuna praktyk.docx (20.2 KB) |
Dziennik praktyk pedagogicznych.docxObowiązujący | Konrad Szambelan | DOCX Pobierz DOCX Dziennik praktyk pedagogicznych.docx (24.2 KB) |
Samoocena praktykanta.docxObowiązujący | Konrad Szambelan | DOCX Pobierz DOCX Samoocena praktykanta.docx (19.2 KB) |