Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Oferta edukacyjna na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna skierowana jest do osób, które są zainteresowane pracą z dzieckiem młodszym (w wieku 3-9 lat) oraz zdobyciem starannego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej).

Studia dają możliwość uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych, trwają 5 lat (10 semestrów), a kształcenie w ich toku obejmuje zarówno przygotowanie merytoryczne, jak i przygotowanie pedagogiczne (w jego zakresie: psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczne).

Absolwent otrzyma przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie, zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli.

W programie studiów znajdują się m.in. przedmioty takie jak: pedagogika ogólna, psychologia rozwojowo – wychowawcza, psychologia społeczna i kliniczna, teoria i praktyka wychowania, dydaktyka, komunikacja interpersonalna, pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna, itp. Obok przedmiotów o charakterze ogólnopedagogicznym, program uwzględnia przedmioty przygotowujące studenta do praktycznego wykonywania zawodu, tj. przedmioty metodyczne oraz elementy związane z diagnozą, profilaktyką i terapią pedagogiczną. Studia oferują dwa moduły specjalnościowe: arteterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży oraz arteterapia w praktyce warsztatowej pedagoga – terapeuty.

W programie studiów duży nacisk położony jest na wykształcenie specjalistów przygotowanych do:

  • wspierania i ukierunkowania rozwoju dziecka zgodnie z jego zdolnościami i potencjałem rozwojowym,
  • tworzenia zintegrowanych programów edukacyjnych niezbędnych do pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I – III -  ich realizowania i ewaluowania,
  • właściwego monitorowania i diagnozowania potrzeb podmiotowych dziecka oraz grup społecznych,
  • indywidualnej pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych,
  • organizowania przedszkolnego i szkolnego środowiska życia i różnorodnej aktywności dziecka/ucznia,
  • współpracy z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym,
  • ustawicznego kształcenia, z rozwiniętą potrzebą stałego wzbogacania siebie i swojego warsztatu pracy.

Zdobyta wiedza i umiejętności dają uprawnienia do podjęcia pracy z dziećmi w przedszkolu, w szkole na poziomie klas I - III oraz w przedszkolach i szkołach integracyjnych, w świetlicach, żłobkach, itp.