VI KALISKIE FORUM ORGANOWE

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
VI KALISKIE FORUM ORGANOWE
Kalisz 2013
SZANOWNI PAŃSTWO
Oddajemy do Państwa rąk program Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej - VI KALISKIE FORUM ORGANOWE. Jego konstrukcja oparta została na kilku - moim zdaniem – najważniejszych przesłankach. Pragnęliśmy przedstawić Państwu najznakomitsze, znane i nieznane, dzieła kompozytorów różnych epok, różnych stylów i różnych gatunków. Drugim założeniem była chęć zaprezentowania wybitnych artystów polskich i zagranicznych, dzieląc sprawiedliwie udział „Nestorów” zgodnie z Państwa oczekiwaniami i „Debiutantów” zgodnie z założeniem promocji talentów. Świadomi coraz wyższych oczekiwań Państwa, licznej publiczności koncertów festiwalowych staraliśmy się, aby nasz festiwal był prawdziwie międzynarodowy. Realizacja tych ambitnych ale przecież i oczywistych starań okazała się możliwą dzięki życzliwości Władz Miasta Kalisza, a szczególnie p. Naczelnik Wydziału Kultury, Sztuki, Sportu i Turystyki – p. Marzeny Ścisłej, Władz Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu, Księdza Płk. Tadeusza Pałuski – gospodarza Kościoła Garnizonowego, Zarządu Stowarzyszenia na rzecz PSM I i II st. w Kaliszu „TRYTON” oraz wspaniałych Darczyńców naszego Festiwalu: p. Elżbiety Jędrzejak – kwiaciarnia ELLA oraz właścicieli Hotelu EUROPA w Kaliszu, którym niniejszym we własnym i Państwa imieniu składam serdeczne podziękowanie i wyrazy szacunku.
Życzę Państwu wielu wzruszeń i radosnych przeżyć w obcowaniu – jak to pięknie wyraził Konstanty Ildefons Gałczyński - „z Panią Muzyką we dwoje”.
Prof. Andrzej Chorosiński
Dyrektor artystyczny
ORGANIZATORZY:
Stowarzyszenie na rzecz Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. H.Melcera w Kaliszu „TRYTON”
PARTNERZY:
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu, Zakład Muzyki Organowej i Sakralnej
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
DYREKTOR ARTYSTYCZNY:
prof. dr h.c. Andrzej Chorosiński
ORGANIZACJA KONCERTÓW:
Katarzyna Piątkowska-Pinczewska
PRZYGOTOWANIE ORGANÓW:
Zbigniew Piątkowski
SPONSORZY:
Hotel Europa, al. Wolności 5 w Kaliszu
Kwiaciarnia „Ella”, E. Jędrzejak, ul. Rolna 1 w Kaliszu
DOFINANSOWANIE:
Koncerty dofinansowano ze środków finansowych budżetu miasta Kalisza w ramach mecenatu nad kulturą.
KONCERTY:
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
KONCERT 1 (27): 16 czerwca 2013, godz. 18.00
KONCERT 2 (28): 7 lipca 2013, godz. 18.00
KONCERT 3 (29): 15 lipca 2013, godz. 19.00
KONCERT 4 (30): 9 sierpnia 2013, godz. 19.00
KONCERT 5 (31): 6 września 2013, godz. 9.00
KONCERT 1 (27)
16 czerwca 2013, godz. 18.00
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Kazimierz Madziała - organy
Lechosław Nowak – trąbka
Studencki Chór Kameralny WPA–UAM
Eryk Szolc – dyrygent
Filip Pinczewski – akompaniament organowy
Rafał Miśkiewicz – słowo o muzyce
W PROGRAMIE:
Marc–Antoine Charpentier (1643–1704)
- Te Deum
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546
Henry Purcell (1659-1695)
Trumpet tune
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Chorał z Kantaty 147: Jesus bleibet meine Freude
Roman Maciejewski (1910–1998)
Missa brevis na chór i organy
Henry Purcell (1659–1695)
Trumpet voluntary
Mieczysław Surzyński (1866–1924)
Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej
KONCERT 2 (28)
7 lipca 2013, godz. 18.00
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Bernhard Gfrerer (Austria) – organy
Katarzyna Piątkowska–Pinczewska – słowo o muzyce
W PROGRAMIE:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
- Sechs Deutsche Tänze KV 509 (Transkrypcja organowa: Bernhard Gfrerer)
- Adagio h-moll KV 540 (Transkrypcja organowa: Bernhard Gfrerer)
Eugène Gigout (1844-1925)
Toccata h-moll
Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881)
Inwokacja f-moll
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869)
Bolero
Richard Wagner (1813-1883)
Chór pielgrzymów z opery Tannhäuser (Transkrypcja organowa: Bernhard Gfrerer)
Chór marynarzy z opery Fliegende Holländer (Transkrypcja organowa: Bernhard Gfrerer)
Felix Alexandre Guilmant (1837-1911)
Introdukcja i Allegro (część I) z Sonaty organowej op.42 nr 1
KONCERT 3 (29)
15 lipca 2013, godz. 19.00
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Jan Bokszczanin – organy
Australian Chamber Choir
Douglas Lawrence (Australia) – dyrygent
Katarzyna Piątkowska–Pinczewska – słowo o muzyce
W PROGRAMIE:
Feliks Borowski (1872-1956)
- Sonata na organy nr 1
Orlando Gibbons (1583-1625)
- Second Service: Magnificat i Nunc Dimittis
Edward Bairstow (1874-1946)
- Let all mortal flesh keep silence
Anne Boyd (1946)
- As I crossed a bridge of dreams (1975)
Dymitr Szostakowicz (1906-1975)
- Passacaglia z opery Katarzyna Izmajłowa
Robin Estrada (1970)
- Awit ni Salomon
Robert Schumann (1810-1856)
- An die Sterne
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Fürchte dich nicht, ich bin bei dir BWV 228
- Motette für achstimmmige Doppelchor
Georgi Muschel (1909-1989)
- Toccata
KONCERT 4 (30)
9 sierpnia 2013, godz. 19.00
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Daniel Zaretsky (Rosja) – organy
Michał Chorosiński – recytacje
Rafał Miśkiewicz – słowo o muzyce
W PROGRAMIE:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Koncert na organy G-dur BWV 592
- Allegro - Grave - Presto
- Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 669
- Wir glauben BWV 680
Robert Schumann (1810-1856)
- Fuga nr 3 i Fuga nr 6 z cyklu 6 Fug na temat B-A-C-H op. 60
Ferenc Liszt (1811-1886)
- Ave Maria
- Nun danket alle Gott
- Consolation Des-dur
- Preludium i fuga na temat B-A-C-H
Czesław Miłosz (1911-2004)
- wybór wierszy
KONCERT 5 (31)
6 września 2013, godz. 19.00
Kościół Garnizonowy, Parafia wojskowa p.w. Św. Wojciecha i Stanisława w Kaliszu
Paweł Wróbel – organy
Paweł Gusnar - saksofon
Izabela Pinczewska – słowo o muzyce
W PROGRAMIE:
Franz Schmidt (1874-1939)
- Preludium i fuga D-dur
Mieczysław Surzyński (1866-1924)
- Chant triste op. 36
Carl Philip Emanuel Bach (1714-1788)
- Sonata a-moll na flet solo cz. I i II (transkrypcja na saksofon altowy)
Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
- Provençalisch z XIX Sonaty organowej g-moll op. 193
Benedetto Marcello (1686-1739)
- Concerto d-moll (transkrypcja na saksofon sopranowy i organy)
Astor Piazzolla (1921-1992)
- „Tanti Anni Prima” (transkrypcja na saksofon sopranowy i organy)
Franz Liszt (1811-1886)
- Wariacje „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” S. 673
UCZESTNICY FORUM W LATACH 2008-2012
- Anderson Elizabeth (Australia) - klawesyn i organy
- Antosik Nikodem – fagot
- Askeland Karstein (Norwegia) - organy
- Chorosiński Andrzej - organy
- Chorosiński Michał - recytacje
- Chór Akademicki WPA UAM w Kaliszu - dyrygent A. Sobczak
- Chór Kameralny WPA UAM - dyrygent B. Szymańska
- Chór „Cantavi Ad Homini” - przyg. M. Mikołajczak-Niewińska
- Chór PSM I st. im. H. Melcera w Kaliszu - przyg. M. Pawelec
- Chór PSM II st. im. H. Melcera w Kaliszu - przyg. M. Pawelec
- Chór trąbek PSM I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu - przyg. W. Musiał
- Digrys Leopoldas (Litwa) - organy
- Duella Mario (Włochy) - organy
- Erenc Romuald – gitara
- Gfrerer Bernhard (Austria) - organy
- Gillen Gerard (Irlandia) - organy
- Grinholc Piotr - organy
- Grubba Gedymin - organy
- Grubich Joachim - organy
- Hofer Josef (Austria) - organy
- Iżykowska Ewa – sopran
- Ji, Suk - Mi (Korea) – sopran
- Karłowa Julia (Kazachstan) - sopran
- Kotarska Magdalena - sopran
- Kozakowscy Agnieszka i Witold - duet gitar klasycznych
- Kudlicki Marek (Austria) - organy
- Lawrence Douglas (Australia) - organy
- Michiels Ignace (Belgia) - organy
- Madziała Kazimierz - organy
- Miśkiewicz Rafał - słowo o muzyce
- Mkrtchyan Heghine - skrzypce
- Mosur Łukasz - organy
- Mróz Karol - organy
- Musiał Wojciech - trąbka
- Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej - dyrygent Adam Klocek
- Park, Jeong Eon (Korea) - organy
- Perucka Maria - skrzypce
- Perucki Roman - organy
- Piątkowska-Pinczewska Katarzyna - słowo o muzyce
- Pitrois Fabrice (Francja) - organy
- Romanek Łukasz - organy
- Schlubeck Matthias (Niemcy) - fletnia pana
- Serafin Józef - organy
- Sobczak Maciej - skrzypce
- Stankiewicz Fryderyk - fortepian
- Sutt Piotr - perkusja
- Szałek Romuald – flet prosty
- Szymański Władysław - organy
- The Sunday Singers - kwartet wokalny
- Trafankowski Jaromir - baryton
- Wieczorek Katarzyna - sopran
NOTY O WYKONAWCACH (kolejność chronologiczna)
Kazimierz Madziała - organy
Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjańskiej Szkole Organistowskiej w Przemyślu, a następnie kontynuował w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Łodzi i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Po ukończeniu studiów w klasie organów prof. Jana Kucharskiego zajął się pracą pedagogiczną, artystyczną i organizacją życia muzycznego w Kaliszu. W latach 1975-1990 pełnił także funkcję wizytatora szkolnictwa artystycznego. Przez szereg lat uczył przedmiotów muzycznych w Technikum Budowy Fortepianów w Kaliszu. W latach 1972-2011 prowadził klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. H. Melcera w Kaliszu. Od wielu lat związany jest także z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie pracuje jako profesor na Wydziale Pedagogiczno Artystycznym w Kaliszu. Jest promotorem kilkudziesięciu prac licencjackich i magisterskich z zakresu sztuki muzycznej. Artysta prowadzi szeroko zakrojoną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występował z recitalami m.in. w Szczecinie, Opolu, Łodzi, Giżycku, Kaliszu, Gdańsku, Świętej Lipce, kilkakrotnie w Niemczech, na Węgrzech, w Czechach, we Włoszech, Norwegii, Szwecji, Litwie i Hiszpanii. Jest współorganizatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na terenie Kalisza, m.in. cyklu koncertów „Organum et Cantus” (23 koncerty) i „Muzyka organowa Europy” oraz jurorem festiwali i konkursów muzycznych. Przez wiele lat współpracował z lokalną prasą, pisząc szereg recenzji muzycznych. W kościele pw. Wszystkich Świętych w Warszawie nagrał płytę z muzyką organową Bacha, Mendelssohna i Surzyńskiego.
Lechosław Nowak – trąbka
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1998 roku jest trębaczem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Kaliskiej. Jako solista, kameralista oraz dyrygent i prelegent prowadzi szeroko zakrojoną działalność koncertową. Jest inicjatorem i pomysłodawcą wielu projektów muzycznych, zbliżających młodych słuchaczy do filharmonii, m.in. cykli koncertów: „Lekcja z filharmonią”, „I ty możesz zostać melomanem”, „Filharmonia po hejnale”.
Studencki Chór kameralny WPA–UAM
Chór powstał w 2012 roku, a jego założycielem i dyrygentem jest Eryk Szolc. Zespół tworzą studenci wszystkich lat studiów I i II stopnia, Edukacji Artystycznej w zakresie Sztuki Muzycznej, Wydziału Pedagogiczno–Artystycznego w Kaliszu, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ze względu na swój „wiek”, chór nie ma jeszcze zbyt dużego dorobku koncertowego, jednakże występował już na koncercie świątecznym WPA, na którym wykonał a cappella kolędy i pastorałki Fryderyka Stankiewicza,a także wystąpi podczas tegorocznego koncertu dyplomowego studentów II stopnia EASM i wykona, wraz z Filharmonią Kaliską, Agnus Dei z Mszy B-dur „Terezjańskiej” Josepha Haydna, oraz Nänie, Op.82 Johannesa Brahmsa. W swoim repertuarze chór posiada utwory wokalne i wokalno-instrumentalne różnych epok i stylów muzycznych.
Eryk Szolc - dyrygent
Urodził się 08.04.1975 roku w Kaliszu. Z muzyką związany od dziecka, jednak edukację muzyczną rozpoczął dopiero od studiów na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuki Muzycznej, a od razu po studiach rozpoczął pracę na tejże uczelni. Obecnie jako wykładowca uczy dyrygowania, prowadzenia zespołów wokalnych, a także jest dyrygentem chóru kameralnego. Właściciel agencji interaktywnej, programista, web developer i designer. Od czasu do czasu odpoczywa, realizując kolejne projekty muzyczne i nie tylko muzyczne. Założyciel, pomysłodawca i wokalista w zespole eleVoice, a także współzałożyciel i wokalista The Sunday Singers.
Filip Pinczewski – akompaniament organowy
Jest absolwentem klasy fortepianu Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. Grażyny Pstrokońskiej–Nawratil. Równolegle studiuje filologię germańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, wielokrotnie wyróżniany i nagradzany rozmaitymi stypendiami za osiągnięcia w dziedzinie działalności artystycznej i naukowej. Zaangażowany w prace niemieckiej organizacji Internationale Geselschaft für Menschenrechte działającej m.in. na rzecz praw człowieka.
Rafał Miśkiewicz – słowo o muzyce
Urodzony w 1966 r. w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w klasie skrzypiec Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu. Studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (sekcja teorii), ukończył z wyróżnieniem w roku 1990. Pracował w poznańskiej Akademii Muzycznej (publikując m.in. w Zeszytach Naukowych), a także Szkołach Muzycznych w Poznaniu, Ostrowie Wlkp. i Kaliszu. Po ukończeniu Podyplomowych Studiów Dziennikarskich współpracował m.in. z Gazetą Wyborczą i lokalnymi periodykami w Ostrowie Wlkp. Pełnił funkcję Kierownika Sekcji Przedmiotów Ogólnomuzycznych, Organów i Wokalistyki w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H.Melcera w Kaliszu, a obecnie jest wicedyrektorem tejże szkoły.
Bernhard Gfrerer (Austria) – organy
Urodził się w roku 1951. Po ukończeniu Liceum studiował na Uniwersytecie „Mozarteum” u profesorów Aloisa Forera i Josefa Friedricha Doppelbauera. W latach 1975 -79 zdobył dyplom na kierunku „Organy”. Od tego czasu nieustannie koncertuje, dając szereg recitali organowych jako solista-wirtuoz. Często występuje też z orkiestrami. Występował w takich miastach europejskich, jak: Paryż, Berlin, Wiedeń, Madryt, Rzym, Mediolan, Zurych, Wenecja, Budapeszt etc. Wielokrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych (Denver, Miami, Orlando i.in.), koncertował w Ameryce Południowej (Bogota, Rio de Janeiro, Sao Paulo), Rosji, ponad 20 razy wyjeżdżał z koncertami do Azji (Hongkong, Tokio, Osaka, Kioto, Shizuoka, Akita, etc.). Bernhard Gfrerer dokonał wielu nagrań dla różnych rozgłośni radiowych i telewizyjnych (ORF, RIAS Berlin, RAI, Radio Hongkong), a także nagrań płytowych. M. in. w 1991 r. nagrał wszystkie utwory organowe W.A.Mozarta dla wytwórni EMI-Columbia. Ponadto jest często zapraszany do jury międzynarodowych konkursów organowych. Jako wykładowca prowadzi kursy mistrzowskie w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Hiszpanii, Polsce i Austrii. Bernhard Gfrerer prowadzi także działalność dydaktyczną. W 2005 r. za działalność muzyczną Bernhard Gfrerer otrzymał od Kanclerza Austrii tytuł Profesora Honoris Causa Republiki Austrii.
Katarzyna Piątkowska–Pinczewska – słowo o muzyce
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Dyrygentury Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od października 1991 r. pracuje na Uniwersytecie im. A.Mickiewicza w Poznaniu, Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. W czerwcu 2000 r. w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie obroniła pracę doktorską. W latach 2002-2008 pełniła funkcję prodziekana ds. studiów stacjonarnych i spraw studenckich Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu, była członkiem Senatu UAM. W latach 2007-2012 była dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. H. Melcera w Kaliszu. Od r. 2012 pełni funkcję prodziekana d.s. studenckich WPA UAM w Kaliszu. K. Pinczewska aktywnie zajmuje się pracą naukową, wygłasza referaty na licznych konferencjach naukowych w kraju i poza jego granicami. Opublikowała kilkadziesiąt artykułów w czasopismach i wydawnictwach naukowych, jest autorką haseł encyklopedycznych, a także pierwszej w historii muzyki polskiej, monografii H. Melcera pt.:„Henryk Melcer-Szczawiński. Życie i twórczość” (Kalisz-Poznań 2002 r.). Znaczną częścią pracy K. Pinczewskiej jest działalność organizatorska i popularyzatorska. Wspólnie z prof. A. Chorosińskim zajęła się organizacją koncertów cyklicznych: MUZYKA ORGANOWA EUROPY - cykl, który odbywał się w kaliskim Kościele Garnizonowym, KONCERTY MUZYKI ORGANOWEJ EUROPY cyklu obejmującego swym zasięgiem region południowej Wielkopolski oraz letnich koncertów KALISKIE FORUM ORGANOWE.
Jan Bokszczanin – organy
(ur. 1974, Astrachań, Rosja), W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha. W roku 2006 uzyskał stopień doktora sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: Guy Bovet (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksander Fisejski (Rosja), Bernhard Hass (Niemcy), Zsigmont Szathmary (Węgry) oraz Harald Vogel (Niemcy). Koncertuje w kraju i za granicą (Białoruś, Dania, Finlandia, Litwa, Niemcy, Rosja oraz USA). Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in. z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej. Jan Bokszczanin nagrał piętnaście płyt CD z muzyką organową dla wytwórni: Acte Prealable, DUX, Hi-Fi i Muzyka - ARMS Records, Zakłady Płytowe, oraz Musica Sacra Editio, PMA Records. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów – Niepokalanów 2000, a cztery inne były nominowane do nagrody „Fryderyki”. Jan Bokszczanin jest autorem książki „Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej” (Warszawa 2001), a także redaktorem kilku dodatków nutowych zamieszczonych w periodyku „Liturgia Sacra”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy (2007, 2008). W 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się monografia – Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej. Jest prezesem Stowarzyszenia „ARS LIBERATA”. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory i aranżacje, m.in.: Marian Sawa, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Krzysztof Herdzin, Ryszard Borowski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Jan Bokszczanin jest dyrektorem artystycznym Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej: Legionowskiego, Praskiego (katedra Warszawsko-Praska), Ursynowskiego oraz kilku innych cykli koncertowych. Jan Bokszczanin pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok).
Australian Chamber Choir
Działa od 2007 roku, wywodzi się z powstałego 25 lat temu chóru Ormond College z Melbourne. Funkcjonuje pod batutą swojego założyciela - Douglasa Lawrence’a i daje koncerty zarówno w Australii, jak i w całej Europie. Chór ten składa się z najlepszych śpiewaków chóru Ormond College, którzy w nim śpiewali w ciągu ostatnich 10 lat. W 2007 roku chór zaśpiewał łącznie 37 koncertów, w tym 20 podczas europejskiej trasy koncertowej. Podczas swego tournée koncertowego chór wystąpił także w Chinach, Japonii i Nowej Zelandii. Zespół w błyskawiczny sposób odniósł sukces na arenie międzynarodowej i zaistniał na światowej scenie, co w dużej mierze zawdzięcza Douglasowi Lawrence, który pracował jako dyrektor Chóru Ormond College, na Uniwersytecie w Melbourne. W 1984 roku, kiedy Lawrence założył chór Ormond College, był to jedyny chór uniwersytecki dający regularne, cotygodniowe występy. Ten chór prowadził warsztaty dla elitarnych chóralnych śpiewaków i utalentowanych młodych adeptów sztuki wokalnej. Dzięki temu udało się stworzyć bazę wyśmienitych chórzystów. Lawrence prowadził również warsztaty dla młodych dyrygentów i wschodzących kompozytorów australijskich, wielu z nich sprawdziło się w swojej pracy występując zarówno w Australii jak i Europie. Australijski Chór Kameralny ma w swoim składzie wielu elitarnych chórzystów wykształconych starannie pod okiem Lawrence’a. Dyrygent pozyskuje także utalentowanych artystów z całego świata. Ich niesamowite występy zarówno w Australii jak i Europie stały się rozpoznawalne w środowiskach artystycznych. Wizytówką zespołu jest wysoki profesjonalizm i charyzma.
Douglas Lawrence (Australia) – dyrygent
Po ukończeniu studiów magisterskich na Uniwersytecie w Melbourne Douglas kontynuował naukę w wiedeńskiej Akademii Muzycznej. Studiował tam dwa lata w klasie koncertowej pod okiem Antoniego Heillera. W tym czasie rozpoczął karierę koncertową, głównie na terenie Europy Zachodniej. Jego pierwszy ważny koncert miał miejsce w 1972 roku na najstarszych na świecie organach w Sion Szwajcarii. Instrument ten został zbudowany około 1420 roku. Douglas koncertował tam przez sześć kolejnych edycji. Artysta występuje co roku na międzynarodowych scenach zdobywając entuzjastyczne pochwały krytyków. Dał on około 2000 koncertów jako organista, klawesynista i dyrygent. Jako organista i dyrygent dokonuje także wielu nagrań. Np. w 2001 roku wydał sześć płyt: „The Bamboo Organ of Manila”, dwie płyty nagrane w Scots’ Church, dwie płyty z zespołem The Choir of Ormond College I jedną płytę Choir of the Scots’ Church z organistą Robinem Batterhamem. W trakcie swojej kariery wirtuozowskiej Douglas Lawrence zagrał także swój pierwszy koncert na organach w Sydney Opera House i Melba Hall na Uniwersytecie w Melbourne, i dał pierwszy solowy recital na organach w Melbourne Concert Hall. W marcu 2000 r. w Kościele Scots w Melbourne nastąpiła inauguracja instrumentu zaprojektowanego przez Lawrenca a wykonana przez słynnego austriackiego budowniczego Riegera. Instrument ten, zaprojektowany przez Douglasa Lawrence, jest uważany przez wielu wybitnych organistów europejskich, amerykańskich i australijskich jako najlepszy na świecie. Obecnie Douglas Lawrence jest dyrektorem ds. Muzyki w Szkockim Kościele w Melbourne. Założył i kieruje Australijskim Zespołem Barokowym i Australijskim Chórem Kameralnym. Jest wykładowcą na Wydziale Muzyki na Uniwersytecie w Melbourne oraz w Katolickim Uniwersytecie. Przeprowadził on sesję wykładów na Wydziale Teologii. W 1992 roku został odznaczony Orderem Australii za zasługi dla muzyki. Douglas Lawrence występował jako solista dla australijskich rozgłośni i występował także jako solista z orkiestrą w telewizji i radio. Koncertuje także w duecie z klawesynistką Elizabeth Anderson. Douglas Lawrence jest zapraszany także jako juror – zasiada w jury na konkursach organowych oraz konkursach chóralnych. Bardzo wysoko ceniona jest jego opinia w dziedzinie projektowania instrumentów muzycznych do kościołów i sal koncertowych. Jako organista i dyrygent Douglas Lawrence ma za sobą ponad 70 prawykonań. Aktywność ta nie ustaje i z roku na rok można spodziewać się nowości i jedynych w swoim rodzaju premierowych koncertów.
Daniel Zaretsky (Rosja) – organy
Urodził się w 1964 roku w Leningradzie. Studiował naukę gry na organach i fortepianie w tamtejszym konserwatorium, które ukończył w 1989 roku. Jego profesorami podczas studiów w Leningradzie byli: E.Bazanov i N.Oksentjan. D. Zaretsky odbył także studia podyplomowe w Państwowym Konserwatorium w Kazaniu pod kierunkiem prof. R.Abdoullina. W latach 1991 do 1993 kontynuował studia w Sibelius Music Academy w Helsinkach (Finlandia) pod kierunkiem profesora Kari Jussila, które ukończył z wyróżnieniem. Swój kunszt wykonawczy doskonalił na licznych kursach mistrzowskich w Europie Zachodniej – Jego mistrzami byli: Guy Bovet, Marie-Claire Alain, Harald Vogel, Ludger Lohmann, Jean Guillou, David Sanger, Hans Fagius, Michael Radulescu, Daniel Roth, Peter Planyavsky. Początek kariery artystycznej D. Zaretsky’ego datuje się na 1988 rok – wystąpił wówczas we wszystkich znaczących miastach byłego ZSRR. Koncertował m.in. salach koncertowych filharmonii w Moskwie i Petersburgu oraz w Katedrze w Rydze. Od 1989 r. zaczął koncertować za granicą. Występował m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Włoszech, Holandii, Luksemburgu, Skandynawii, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Słowacji, Polsce, Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej (Argentyna, Brazylia, Urugwaj). W 1990 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego w Ragusa we Włoszech. W 1991 roku otrzymał pierwszą nagrodę na Narodowym Konkursie Organowym w ZSRR oraz trzecią nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Speyer w Niemczech. W 1993 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego w Lahti w Finlandii. Dokonał licznych nagrań radiowych i CD w Rosji, na Litwie, w Szwajcarii, Niemczech i Danii. Jest często zapraszany jako konsultant przy renowacji historycznych instrumentów oraz budowie nowych organów w salach koncertowych. Jest także zapraszany jako koncertujący organista oraz członek jury międzynarodowych konkursów organowych odbywających się w Rosji i poza jej granicami: w Polsce, Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Luksemburgu i Kanadzie. Obecnie jest organistą Filharmonii w Petersburgu (od 1997 r.). W latach 2002 do 2007 był profesorem nauki gry na organach w trzecim co do wielkości konserwatorium w Rosji - Konserwatorium w Niżnym Nowgorodzie. Od września 2006 r. jest profesorem organów Państwowego Uniwersytetu w Petersburgu, a od 2007 r. także Konserwatorium w Petersburgu. Od 2011 kieruje wydziałem organów i klawesynu tejże uczelni. W 2006 r. otrzymał z rąk prezydenta Władimira Putina tytuł „Zasłużonego Artysty Rosji”.
Michał Chorosiński – recytacje
Urodził się w Warszawie w 1975 roku. W 1999 r. ukończył Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L.Solskiego w Krakowie. W tym samym roku wystąpił w roli młodego Karola Wojtyły w filmie poświęconym Ojcu Świętemu p.t. „Psałterz Renesansowy”. W roku 2001 otrzymał nagrodę Grand Prix na II Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim „Verba Sacra” w Poznaniu. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami m.in.: Jerzym Hoffmanem, Mikołajem Grabowskim, Pawłem Miśkiewiczem, Janem Szurmiejem. Był gościnnym aktorem Teatru Słowackiego, Teatru Ludowego, Teatru Stu w Krakowie. Związany był także z Teatrami w Jeleniej Górze i Kaliszu. Obecnie jest aktorem Teatru Polskiego i gościnnie występuje w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Brał udział w wielu filmach polskich – m.in. „Ogniem i mieczem”, „Stara baśń” oraz licznych serialach telewizyjnych, m.in. „Adam i Ewa”, „Pierwsza miłość”, „Klan”. Dużą popularność przyniosła mu rola Leszka Skalskiego w serialu „M jak miłość”.
Paweł Wróbel – organy
Ukończył Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie organów prof. Jona Laukvika oraz Universität für Musik w Grazu w klasie organów prof. Gunthera Rosta. W roku 2012 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Stypendysta Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Seulu w 2007 roku. Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera. Jest autorem transkrypcji utworów fortepianowych F. Liszta na organy: Sonaty h–moll (którą wykonał podczas swojego recitalu dyplomowego), Poematu symfonicznego „Hamlet”, Funérailles (utwór wydany w wydawnictwie Polihymnia, Lublin 2010), Valse Oubliée, a ponadto Fantazji c-moll KV 396 W. A. Mozarta oraz Święta wiosny I. Strawińskiego. Do osiągnięć artysty należy również zaliczyć prawykonanie podczas koncertu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, który odbył się w ramach festiwalu „Warszawska Jesień”(2008) czterech utworów na organy solo: Witraży Barbary Kaszuby, Trans.For.My Emptiness Klaudii Pasternak, Proxima Centauri Mateusza Ryczka, Odkształcenia Jacka Sotomskiego, które utrwalone zostały na płycie „live” z tegoż koncertu wydanej przez firmę fonograficzną Musicon. Paweł Wróbel posiada w swym repertuarze komplet dzieł organowych R. Schumanna, J. Brahmsa, C. Francka oraz wszystkie sonaty organowe A. G. Rittera. Od 2012 jest wykładowcą na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Paweł Gusnar - saksofon
Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił na wielu kursach mistrzowskich m.in. u Christiana Wirtha (Francja), Ed Bogaarda (Belgia), Lawrensa Gwoździa (USA), Johanesa Ernsta (Niemcy). Jest laureatem I Konkursu Instrumentów Dętych (Dąbrowa Górnicza 1993) oraz zdobywcą wyróżnienia na Konkursie Zespołów Kameralnych (Wrocław 1994). Jako jeden z nielicznych saksofonistów z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Paweł Gusnar prowadzi ożywioną działalność koncertową, występując jako solista jak i kameralista w wielu miastach w kraju i zagranicą. Brał udział w licznych festiwalach, m.in.: Warszawskiej Jesieni, Sacrum-Profanum (Kraków), Forum Lutosławskiego, Gaude Mater (Częstochowa), Musica Moderrna (Łódź), Music Film Festiwal (Warszawa), Bydgoski Festiwal Muzyczny, Festiwalu Muzycznym Unii Europejskiej (Warszawa), Wielkanocnym Festiwalu L.von Beethovena (Warszawa), Music Festival (Marl), HiSeoulFestival (Seul), La Folle Journée „L’Harmonie des Peuples” (Nantes), Komeda Music Festiwal (Łódź), a także Warsaw Summer Jazz Days, Baltic Song Festival (Karlshamn), Festiwal-Top Trendy (Sopot), Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Sopot Festival i wielu innych. Na początku lat 90-tych związany był z orkiestrą Teatru Rozrywki w Chorzowie. W latach 1997 – 2007 współpracował z orkiestrą Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, Alex Band A. Maliszewskiego oraz Big Warsaw Band. Obecnie współpracuje z orkiestrami: Adama Sztaby, Kukla Band Zygmunta Kukli, orkiestrą Tomasza Szymusia, a także Krzysztofem Herdzinem oraz Tomaszem Filipczakiem. Saksofonista współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in. Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Jako solista występował z orkiestrami: NOSPR, Aukso, Amadeus, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfoniettą Cracovia, Sinfonią Baltica, Royal Northern College of Music (Manchester), Orkiestrą Vallentiana (Francja), Filharmonią Częstochowską, Kaliską, Lubelską, Łódzką, Łomżyńską, Opolską, Podlaską, Podkarpacką, Świętokrzyską, Zabrzańską, Sudecką, Zielonogórską, Polską Filharmonią Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, wykonując utwory m.in. Głazunowa, Iberta, Herdzina, Debussy’ego, Milhauda, Cascena, Łukaszewskiego, Knittla, Kowalskiego, Gershwina, Piazzolli. Paweł Gusnar dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów, m.in. M. Bembinowa, A. Cieślaka, G. Duchnowskiego, A.Dutkiewicza, K. Herdzina, K. Knittla, B. Kowalskiego, B. Konowalskiego, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, Z. Penherskiego, D. Przybylskiego, W. Ratusińskiej, B. Schaeffera, E. Sikory, M. Sawy, A.Gronau-Osińskiej, M. Pokrzywińskiej. Kilka z nich znalazło się na płytach wydanych przez wytwórnię DUX, m.in.: „Mały Szkic” M. Bembinowa na saksofon i organy (,,20 lat Conversatorium Organowego w Legnicy” - nominacja do Fryderyka 2005), „Nimfy” W. Ratusińskiej na saksofon sopranowy i klawesyn („Chamber Music”- nominacja do Fryderyka 2007, nagroda Supersonic 2009), ,,Inexprimable” D. Przybylskiego („Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” - nominacja do Fryderyka 2008). Innym premierowym nagraniem był zarejestrowany dla Polskiego Radia - ,,Koncert na kwartet saksofonowy i orkiestrę” R. Stradomskiego z udziałem orkiestry Amadeus pod dyr. A. Duczmal. W roku 2007 ukazała się jego debiutancka solowa płyta „New Polish Music for saxophone and organ”, z Janem Bokszczaninem na organach, nagrana dla Musica Sacra (nominacja do nagrody - Fryderyk 2007). W roku 2010 ukazały się kolejne płyty Pawła Gusnara - „Jazz Sonatas” nagrana wspólnie z Tomaszem Filipczakiem wydana przez JBRecords oraz - Komeda – Inspiracje z J. Bokszczaninem, wydana przez ARMSmusic. Najnowszym albumem artysty jest wydana w 2012 roku, nakładem firmy DUX płyta – Saxophone Impressions, nagrana z orkiestrą Filharmonii Łomżyńskiej pod dyr. Jana Miłosza Zarzyckiego. Jako muzyk sesyjny zapraszany jest do nagrań muzyki filmowej i spektakli teatralnych oraz płyt, m.in. dla Naxos, BMG, ARMSmusic, Musica Sacra, JBRecords, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Pomaton EMI. Ponadto brał on udział w nagraniach wielu programów radiowych i telewizyjnych m.in. dla TVP, TVN, POLSAT. Od roku 2003 zatrudniony jest jako wykładowca, obecnie adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi. Od października 2011 roku pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego w UMFC w Warszawie. W 2011 roku otrzymał tytuł doktora sztuki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest zapraszany do jury krajowych i międzynarodowych konkursów saksofonowych oraz jako wykładowca na kursy dla nauczycieli, studentów i uczniów organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Izabela Pinczewska – słowo o muzyce
Teoretyk muzyki i muzykoterapeuta. Ukończyła PSM I i II st. im Henryka Melcera w Kaliszu w klasie fletu, a następnie studiowała w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie w 2012 roku uzyskała tytuł magistra sztuki w specjalności muzykoterapia oraz licencjata w dziedzinie teoria muzyki. Obecnie jest nauczycielem przedmiotów teoretycznych w PSM I i II st. w Kaliszu oraz prowadzi zajęcia z zakresu muzykoterapii na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym.
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30 62-800 Kalisz, tel. +48 61 829 64 20, fax. +48 61 829 64 21, e-mail: sekr.wpa@amu.edu.pl
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.