



Zakład Edukacji Środowiskowej
ul. Nowy Świat 28-30
62-800 Kalisz
Zakład Edukacji Środowiskowej utworzył w styczniu 2009 roku prof. UAM dr hab. Kazimierz Wojnowski. Dyscyplinami naukowymi, w zakresie których ZEŚ prowadzi badania i dydaktykę są filozofia, socjologia, pedagogika społeczna, biologia człowieka. Badania powiązane są merytorycznie z pedagogiką społeczną, edukacją wczesnoszkolną, opiekuńczą-wychowawczą, socjologią środowisk lokalnych i problemów społecznych, samorządnością lokalną oraz innymi dziedzinami humanistycznej i społecznej wiedzy stosowanej, dotyczącymi przestrzeni edukacyjnej środowisk lokalnych i regionalnych. Badania wiążą się z programami wsparcia społecznego, kapitału społecznego, socjalnymi programami pomocy oraz edukacji przedmiotowej środowiska lokalnego i regionalnego/regionalistyki/, zrównoważonego rozwoju. Celem badań ZEŚ jest osiąganie poznawczej przydatność ich rezultatów dla projektowania potrzeb edukacyjnych, kształcenia zawodowego oraz w zakresie zapotrzebowania na usługi w sferze opieki i pomocy, a także poradnictwa dla środowisk/społeczności/ lokalnych. Wyniki badań adresowane są do praktyki edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej, animacji kulturalnej lokalnych podmiotów w celu zwiększenia aktywności społeczno-kulturalnej środowisk lokalnych i ich samorządności. Diagnostyczny profil poznawczy dotyczy: 1) opisu uwarunkowań aksjologicznych środowisk wychowawczych młodzieży szkolnej w środowisku lokalnym; 2) określenia bezpieczeństwa i zagrożeń zdrowotnych środowiska szkoły; 3) określenia możliwości rozwijania zainteresowań uczniów formami sztuki na poziomie podstawowym edukacji szkolnej; 4) rozpoznawania warunków socjalnych młodzieży szkoły podstawowej środowiska wiejskiego; 5) opisu domowych uwarunkowań edukacji uczniów w środowisku wiejskim; 6) rozpoznawania form realizacji czasu wolnego przez młodzież szkolną na wsi i małych miastach; 7) rozpoznawania form pracy uczniów w gospodarstwie domowym na wsi; 8) poznawania potrzeb rodziców i nauczycieli dzieci niepełnosprawny w środowisku lokalny; 9) określenia zainteresowań artystycznych dzieci w środowisku wiejskim. Badania prowadzone w zakresie uczestnictwa środowisk lokalnych w relacjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i pomocy socjalnej w przestrzeni społecznej dużego, średniego i małego miasta oraz terenów wiejskich, a także dotyczące diagnozy i terapii dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami rozwojowymi i niedostosowaniem społecznym. Ponadto dotyczące uczestnictwa młodzieży w kulturze i środowiskowych formach realizacji czasu wolnego. Problematyka badawcza pozostaje w związku z potrzebami społecznymi środowisk lokalnych w zakresie ich rozwoju społeczno-kulturowego, zwłaszcza sfery edukacji oraz z problematyką socjalną tych środowisk w aspekcie zagadnień lokalnego rynku pracy i negatywnych zjawisk społecznych. Realizowane badania dotyczą uczestnictwa środowisk lokalnych w relacjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i pomocy socjalnej; rozpoznawania czynników warunkujących stan i rozwój edukacji oraz uczestnictwa społecznego w tworzeniu i rozwijania edukacji w środowisku lokalnym oraz w zakresie oczekiwań rodziców dzieci niepełnosprawnych wobec systemu kształcenia integracyjnego i oceny efektywności kształcenia własnych dzieci w klasach integracyjnych. Obszarem badawczym ZEŚ jest także uczestnictwo młodzieży w kulturze, jako tworzenie tożsamości i doświadczanie antynomii między kulturowymi potrzebami a środowiskowymi możliwościami ich zaspokojenia oraz rozpoznawanie zakresu potrzeb edukacyjnych uczącej się młodzieży w ich środowiskach lokalnych i określanie zakresu możliwości wykorzystania dla tego celu podmiotów edukacyjnych. Podjęte zostały zadania badawczo-poznawcze z zakresu zagadnień polityki społecznej w środowisku lokalnym w aspekcie kwestii społecznych występujących w społecznościach lokalnych, dotyczących środowisk wychowawczych, dysfunkcji socjalizacyjnych. Pracownicy realizują własne badania wpisujące się w zakładowy profil badawczy dotyczące: 1) socjologii kultury, socjologii sztuki, socjologii wizualnej, zagadnień ikonosfery, wizualnych aspektów rzeczywistości, rekonstrukcji świata społecznego w wytworach sztuki, problemów edukacji artystycznej i estetycznej; 2) filozofii antycznej i jej współczesnych ekspozycji aksjologicznych w przestrzeni sztuk scenicznych i ich artystycznych aspektów w edukacji o oraz etyczno-moralnych odniesień wartości antycznych we współczesnych kontekstach wychowawczych; 3) problematyki związanej ze specyfiką procesów rozwojowych w różnych fazach ontogenezy, czynników rozwoju osobniczego, trendu sekularnego, stylu życia współczesnego człowieka: racjonalnego żywienia, chorób cywilizacyjnych, aktywności fizycznej, problemu uzależnień w życiu człowieka, edukacji seksualnej i czynników determinujących rozwój seksualny człowieka; 4) socjologii edukacji (w szczególności procesów selekcji w edukacji, nierówności społecznych, reprodukcji społecznej, sprawiedliwości w edukacji), filozofii edukacji, edukacja alternatywnej, polityki oświatowej, wolności w edukacji, dydaktyki twórczości, innowacji i eksperymentu w edukacji, socjalnych problemów polityki społecznej. Pracownicy naukowo dydaktyczni i dydaktyczni ZEŚ aktywnie uczestniczą w pracach badawczych; dotychczas uczestniczyli w projektach naukowo-badawczych (7) i naukowo-dydaktycznych (3), międzynarodowym (1); publikowali w kraju i zagranicą łącznie 55 prac naukowych; uczestniczyli w 11 konferencjach zagranicznych i 40 krajowych; współorganizowali konferencje krajowe i międzynarodowe (6); należą do krajowych towarzystw i organizacji naukowych.
Kierownik
- prof. UAM dr hab. Kazimierz Wojnowski werona@amu.edu.pl
Adiunkci
- dr Anna Sobczyk asobczyk@amu.edu.pl
Kliknięcie na nazwisko pracownika powoduje wyświetlenie
informacji o zainteresowaniach badawczych oraz publikacjach.
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30 62-800 Kalisz, tel. +48 61 829 64 20, fax. +48 61 829 64 21, e-mail: sekr.wpa@amu.edu.pl
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.