Mapa strony
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Dla pracownika
  • Biblioteka
WP-A
Aktualności O Wydziale Władze Struktura Wydziału Rada Wydziału Zarządzenia Dziekana Sekretariat Administracja Dziekanaty Wydawnictwo Położenie
Życie Wydziału
Koncerty Konferencje i seminaria Konkursy Wystawy Inne wydarzenia Działalność studentów Jakość kształcenia na WPA
Inne
Uniwersytet Otwarty Studia podyplomowe Stowarzyszenie Artem Docendi Wynajem Archiwum strony
Szybkie linki
Strona główna UAM USOSweb Struktura organizacyjna UAM Książka adresowa UAM Biblioteki Eduroam
 
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu Strona główna WP-A Struktura Wydziału Zakład Edukacji Środowiskowej

Zakład Edukacji Środowiskowej

ul. Nowy Świat 28-30
62-800 Kalisz

Zakład Edukacji Środowiskowej utworzył w styczniu 2009 roku prof. UAM dr hab. Kazimierz Wojnowski.  Dyscyplinami naukowymi, w zakresie których ZEŚ prowadzi badania i dydaktykę są filozofia, socjologia, pedagogika społeczna, biologia człowieka. Badania powiązane są merytorycznie z pedagogiką społeczną, edukacją wczesnoszkolną, opiekuńczą-wychowawczą, socjologią środowisk lokalnych i problemów społecznych, samorządnością lokalną oraz innymi dziedzinami humanistycznej i społecznej wiedzy stosowanej, dotyczącymi przestrzeni edukacyjnej środowisk lokalnych i regionalnych. Badania wiążą się z programami wsparcia społecznego, kapitału społecznego, socjalnymi programami pomocy oraz edukacji przedmiotowej środowiska lokalnego i regionalnego/regionalistyki/, zrównoważonego rozwoju. Celem badań ZEŚ jest osiąganie poznawczej przydatność ich rezultatów  dla projektowania potrzeb edukacyjnych, kształcenia zawodowego oraz w zakresie zapotrzebowania na usługi w sferze opieki i pomocy, a także  poradnictwa dla środowisk/społeczności/ lokalnych. Wyniki badań adresowane są  do praktyki edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej, animacji kulturalnej lokalnych podmiotów w celu zwiększenia aktywności społeczno-kulturalnej środowisk lokalnych i ich samorządności. Diagnostyczny profil poznawczy dotyczy: 1) opisu uwarunkowań aksjologicznych środowisk wychowawczych młodzieży szkolnej w środowisku lokalnym; 2) określenia  bezpieczeństwa i zagrożeń zdrowotnych  środowiska szkoły; 3) określenia możliwości rozwijania zainteresowań uczniów formami sztuki na poziomie podstawowym edukacji szkolnej; 4) rozpoznawania warunków socjalnych młodzieży szkoły podstawowej środowiska wiejskiego; 5) opisu domowych uwarunkowań edukacji uczniów w środowisku wiejskim; 6) rozpoznawania form realizacji czasu wolnego przez młodzież szkolną na wsi i małych miastach; 7) rozpoznawania form pracy uczniów w gospodarstwie domowym na wsi; 8) poznawania potrzeb rodziców i nauczycieli dzieci niepełnosprawny w środowisku lokalny; 9) określenia zainteresowań artystycznych dzieci w środowisku wiejskim. Badania prowadzone w zakresie uczestnictwa środowisk lokalnych w relacjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i pomocy socjalnej w przestrzeni społecznej dużego, średniego i małego miasta oraz terenów wiejskich, a także dotyczące diagnozy i terapii dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami rozwojowymi i niedostosowaniem społecznym. Ponadto dotyczące uczestnictwa młodzieży w kulturze i środowiskowych formach realizacji czasu wolnego. Problematyka badawcza pozostaje w związku z potrzebami społecznymi środowisk lokalnych w zakresie ich rozwoju społeczno-kulturowego, zwłaszcza sfery edukacji oraz z problematyką socjalną tych środowisk w aspekcie zagadnień lokalnego rynku pracy i negatywnych zjawisk społecznych. Realizowane badania dotyczą  uczestnictwa środowisk lokalnych w relacjach edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i pomocy socjalnej; rozpoznawania   czynników  warunkujących stan i rozwój edukacji  oraz uczestnictwa społecznego w tworzeniu i rozwijania edukacji w środowisku lokalnym oraz w zakresie oczekiwań rodziców dzieci niepełnosprawnych wobec systemu kształcenia integracyjnego i oceny efektywności kształcenia własnych dzieci w klasach integracyjnych. Obszarem badawczym ZEŚ jest także uczestnictwo młodzieży w kulturze, jako tworzenie tożsamości i doświadczanie antynomii między  kulturowymi potrzebami a środowiskowymi możliwościami ich zaspokojenia oraz rozpoznawanie zakresu potrzeb edukacyjnych uczącej się młodzieży w ich środowiskach lokalnych i określanie zakresu możliwości wykorzystania dla tego celu podmiotów edukacyjnych. Podjęte zostały zadania badawczo-poznawcze z zakresu zagadnień polityki społecznej w środowisku lokalnym w aspekcie kwestii społecznych występujących w społecznościach lokalnych, dotyczących środowisk wychowawczych, dysfunkcji socjalizacyjnych.   Pracownicy realizują własne badania wpisujące się w zakładowy profil badawczy dotyczące: 1) socjologii kultury, socjologii sztuki, socjologii wizualnej, zagadnień ikonosfery, wizualnych  aspektów rzeczywistości, rekonstrukcji świata społecznego w wytworach sztuki,  problemów edukacji artystycznej i estetycznej; 2) filozofii antycznej i jej współczesnych ekspozycji aksjologicznych w przestrzeni sztuk scenicznych i ich artystycznych  aspektów  w edukacji  o oraz etyczno-moralnych odniesień wartości antycznych we współczesnych kontekstach  wychowawczych;  3) problematyki  związanej ze specyfiką procesów rozwojowych w różnych fazach ontogenezy, czynników  rozwoju osobniczego, trendu sekularnego, stylu życia współczesnego człowieka: racjonalnego żywienia, chorób cywilizacyjnych, aktywności fizycznej, problemu uzależnień w życiu człowieka, edukacji seksualnej i czynników  determinujących rozwój seksualny człowieka; 4) socjologii edukacji (w szczególności procesów selekcji w edukacji, nierówności społecznych, reprodukcji społecznej, sprawiedliwości w edukacji), filozofii edukacji, edukacja alternatywnej, polityki oświatowej, wolności w edukacji, dydaktyki twórczości, innowacji i eksperymentu w edukacji, socjalnych problemów polityki społecznej. Pracownicy naukowo dydaktyczni i dydaktyczni ZEŚ aktywnie uczestniczą w pracach badawczych; dotychczas uczestniczyli w projektach naukowo-badawczych (7) i naukowo-dydaktycznych (3), międzynarodowym (1); publikowali  w kraju i zagranicą  łącznie 55 prac naukowych; uczestniczyli w 11 konferencjach zagranicznych  i 40 krajowych; współorganizowali konferencje krajowe i międzynarodowe (6); należą do krajowych towarzystw i organizacji naukowych.


 Kierownik
- prof. UAM dr hab. Kazimierz Wojnowski werona@amu.edu.pl 

Adiunkci
- dr Juliusz Grzybowski juliusz1@amu.edu.pl
- dr Dorota Młyńska-Oganiaczyk dorotamly@poczta.onet.pl
- dr Radosław Nawrocki radnaw1@amu.edu.pl
- dr Anna Sobczyk asobczyk@amu.edu.pl

Kliknięcie na nazwisko pracownika powoduje wyświetlenie
informacji o zainteresowaniach badawczych oraz publikacjach.

 



Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń

Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30 62-800 Kalisz, tel. +48 61 829 64 20, fax. +48 61 829 64 21, e-mail: sekr.wpa@amu.edu.pl

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.