dr Ewa Johnsson
Dr Ewa Johnsson, wykładowca akademicki, absolwentka Instytutu Pedagogiczno – Artystycznego UAM w Kaliszu na kierunku Nauczanie początkowe z arteterapią, pracownik Zakładu Kształcenia Pedagogicznego Nauczycieli, z którym jest związana nieomal od początku jego powstania. We wrześniu 2016 roku obroniła na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu rozprawę doktorską „Edukacja i kultura. Studium nad szkolnictwem obowiązkowym w Szwecji” z zakresu pedagogiki porównawczej, której promotorem jest Prof. zw. dr hab. Eugenia Potulicka. Obszarem jej zainteresowań jest umocowanie edukacji w kontekstach sztuki i kultury oraz konsekwencje dla rzeczywistości edukacyjnej tak rozpatrywanych zależności oraz rola i możliwości badawcze dla arteterapii we współczesnym świecie. Zainteresowania związane ze sztuką, kulturą, umysłowością, ideą uczenia się i nauczania znalazły odzwierciedlenie w prowadzonych na wydziale przedmiotach – metodykach przedmiotów artystycznych i technicznych (plastyka, muzyka i technika), warsztatach artystycznych, przedmiotach związanych z profilaktyką, diagnozą i terapią dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w nauczaniu początkowym, metodologią badań społecznych, praktykami pedagogicznymi oraz pedagogiką porównawczą. Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej. Od 2002 roku dr Ewa Johnsson współpracuje z Filharmonią Kaliską w ramach przygotowania programów koncertowych.
wybrana bibliografia (publikacje),
- „System edukacji w Szwecji” [w:] „Systemy edukacji w krajach europejskich” ,(red.) E. Potulicka, D. Hildebrant-Wypych, C. Czech-Włodarczyk, IMPULS, 2012, s.419 - 446.
- „Problem multikulturowości we wczesnej edukacji dziecka w Szwecji” [w:] Children in Postmodern World. Culture – Media – Social Inequality. Wydawnictwo Naukowe UAM 2014, ss.241-254. ISBN 978-83-232-2634-5,
- „Dimensions of " equality " and " inequality " in the Swedish compulsory school” [w:] „The school of tomorrow centred on pupils” (red.) J.Kuźma i J. Pułka, ss. 153-165, AFM Publishing House/Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2015, ISBN 978-83-65208-01-9,
obszar badań,
zrealizowane projekty:
Wykonawca grantu promotorskiego NCN kierowanego przez Prof. zw. dr hab. Eugenię Potulicką o numerze N N106 012140 realizowanego na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM
Współwykonawca grantu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego „Nowa jakość praktyk pedagogicznych na WPA UAM” WND-POKL.03.03.02-00-072/10
najważniejsze osiągnięcia i nagrody:
Uczestnictwo w konferencjach:
- International Conference „The educational and social world of a child. Interdisciplinary perspective”, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu WSE Zakład Teoretycznych Podstaw Edukacji, z referatem : „Problem multikulturowości we wczesnej edukacji dziecka w Szwecji”, Poznań 18-19.04.2012
- British Association for International and Comparative Education (BAICE) w University of Cambridge wraz z Anglia Ruskin University, UK. „Education, Mobility and Migration: People, ideas and resources” w Churchil College w Cambridge, z referatem : „Reproduction / transmission of national mentality trough the compulsory education – case study – Sweden”. 8 – 10.09.2012,
- ITEC – ITICAM 2014 International Teacher Education Conference w Dubaju, z referatem „Cooperative learning in the Swedish comprehensive compulsory school as a preparation for cooperative collaboration in professional life from the perspective of an foreign researcher” (5 – 7.02.2014 Holiday Inn Sharjah Hotel, Dubai, UAE).
- Ogólnopolska Konferencja Naukowo – Dydaktyczna „Tendencje rozwojowe edukacji w XXI wieku – perspektywa porównawcza” Zakład Pedagogiki Porównawczej, Polskie Towarzystwo Pedagogiki Porównawczej, WSE UAM 20. 11.2014 r., z referatem: „Próba podsumowania dwóch kadencji rządów Centroprawicy w kontekście obecnej kondycji szkolnictwa w Szwecji”.
zainteresowania naukowe i hobby:
Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30 62-800 Kalisz, tel. +48 61 829 64 20, fax. +48 61 829 64 21, e-mail: sekr.wpa@amu.edu.pl
Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.